onsdag 16. november 2011

Den perfekte butikk?


Jeg har i tidligere innlegg skrevet om hvordan butikker jobber med salg og ledelse, og ikke minst hvordan de tilpasser seg konkurransen fra nettet.
Som de som følger meg vet er jeg en sterk pådriver av det å jobbe aktivt med salg og ledelse i butikkene. Kombinert jobber jeg hardt for at butikkene ikke lengre skal selge et produkt eller tjeneste, men enn OPPLEVELSE!
Igår opplevde jeg en butikk som hadde skjønt hvor viktig det er å skape en opplevelse for kunden. Butikken jeg snakker om ligger på et lite sted i Eidskog som heter Matrand.  (6000 innbyggere)
Casa heter butikken (http://casamatrand.no/)
I Casahuset finner du klær, møbler, frisør, cafe osv. Interiør og design er utpreget lekkert!  De arrangerer også motvevisninger, har eget husband, arrangerer konsepter for barn og en rekke konsepter for voksne hvor ikke produktene/tjenestene står i sentrum. Du kjøper ikke et produkt! Du kjøper en opplevelse!
Når du kommer inn i butikken er det første du ser en hyggelig cafe som er bindeleddet mellom møblene og klærne. Du får servert fersk kaffe og kaker (gratis), og du blir møtt av en betjening som er ekstremt imøtekommende, og ikke minst har de stor kunnskap på hvordan kundene vil bli behandlet.
De hadde også skjønt viktigheten av å se på konkurrentene som en «gode» og ikke en trussel. Istedenfor å jobbe mot konkurrentene i distriktet jobbet de med dem. De arrangerte ting sammen dem, de utviklet magasin på tvers av butikkene osv. De sendte ut personlige brev til alle de faste kundene med eventer og andre spennende ting. De fikk kundene til å føle seg unike. Digital markedsføring er vel det eneste de ikke var helt i «mål» på. De hadde aldri salg!
Kundene var ikke lokale.. Folk reiste ditt for å oppleve/handle hos dem. De hadde til og med alliert seg med alt fra taggere til designere som fikk komme til dem for å utøve sin kunst. Noe som tiltrakk seg alle type mennesker. 
For meg var dette en opplevelse!
Kjenner du til butikker som tenker utradisjonellt og kreativt for å tiltrekke seg kunder? Hva gjør de for å skille seg ut?

Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar