tirsdag 18. oktober 2011

Hvordan skiller de beste selgerene seg ut?

Det er som regel de samme selgerene i bedriftene som leverer de beste resultatene uke etter uke. Ofte er det ingen tilfeldighet. 
Her er noen punkter som gjør at de beste skiller seg ut:
  • Stort konkurranseinnstinkt
  • Setter personlige mål som er høyere enn det bedriften forventer. Jobber trofast til målene er nådd
  • Motiveres av penger
  • God selvtillitt. 
  • Trener strukturert på å utvikle sine svake sider
  • Dyktige lyttere
  • Flinke til å finne rett kunder (Prospecterer utenfor kjernearbeids tiden)
  • Effektive. Flere og bedre kvalifiserte kundemøter/telefoner
  • Bruker mer av arbeidsdagen sin til oprativ kundekontakt
  • Har en klar plan for hvordan de skal bruke tiden sin
  • Utvikler hele tiden nye og bedre teknikker
  • Flinkere til å avdekke kundens behov
  • Bedre til å styre samtalene
  • Tilittsskapende atferd
  • Profesjonell atferd 
  • Vinnerinnstinkt. Ofte drevet idrett av forskjellig art, og utviklet vinnerinnstinkte over tid
  • Flinke til å aktivere flere sanser hos kundene
  • Karismatiske
Hvordan mener du at de beste selgerene skiller seg ut? Finnes det noen felles kjennetegn?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

2 kommentarer:

  1. Godt innlegg. Enig i alt, utenom to ting.

    1. Å motiveres av penger er ikke en egenskap som forteller noe om en selgers dyktighet.

    2. Å jobbe utenfor arbeidstiden skal ikke være nødvendig for en selger som gjør de riktige tingene. (Greit med nettverksbygging og slikt, men prospektering i form av overtid, som flere bedrifter nesten krever, er et onde og skal være unødvendig om man gjør en god jobb)

    Det viktigste punktet, slik jeg ser det, er at selgeren er sin egen motor. At de evner å motivere seg selv å gjøre det som trengs, uten å ha noen som henger over de med oppfølgingsplaner. (Man skal selvfølgelig ha oppfølgingsplaner å stadig utvikle seg, men man må klare å levere uten dette. Er man avhengig av dette, så er det ikke selgeren det kommer an på, men ledelsen)

    SvarSlett