onsdag 28. september 2011

«Sminking» av stillingstitler

Det har vært skrevet mye i media om hvordan kandidatene «sminker» CVen sin. Fiktive studier, fiktive jobber og referanser som absolutt ikke burde vært referanser. 
En nesten like stor utfordring er at bedriftene «sminker» stillingstitlene sine. Det lages mange «flotte» stillingstitler som ikke har noe med innholdet i jobben å gjøre. Kandidatene kaster derfor bort mye tid på undøvendige intervjuer. 
Hørte senest igår om en kandidat som hadde vært på intervju med en stor telecom bedrift. Stillingstitel Key Account Manager. Når han kom på intervjuet så viste det seg at stillingen innebar nysalg mot SMB markedet, og ikke eierskap til en eneste kunde. Det er definitivt ikke det en Key Account Manager skal gjøre.
Bedriften og rekrutteringsbransjen har defintivt en jobb å gjøre. Skap en felles «Plattform» for stillingstitler. Slutt å "sminke" de minst og mest attraktive stillingene. Kall en «spade for en spade». 
Ta en titt på stillingstitler på Linkdin.com, så vil du finne de mest utrolige stillingsnavn.
Hva kommer det av at bedriftene/byråene lager «fiktive» tittler på stillingene sine? Er det fordi jobbene er uattraktive, eller er det fordi kandidatene er mer opptatt av tittel enn innhold?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar