Som regel er ikke butikkenes utfording å få kundene inn i butikken.
Utfordringen er derimot hvordan man håndterer kunden som kommer inn i butikken.
Butikkene bruker store summer på markedsføring, men hva hjelper det om ikke de som skal ta seg av kunden i butikken evner det?
Her er noen tips til hvordan man kan ta enda bedre vare på kundene som kommer inn i butikken:
- Vis interesse for kunden.
- Still åpne spørsmål
- Bruk tid på å speile kunden. Noen kunder vil ikke ha hjelp, andre vil det.
- Menn og kvinner er opptatt av forskjellige ting når vi handler. Sett dere inn i typiske kjennetegn
- Smil
- Kom dere bort fra «kassen». Det er ute i butikklokalet «slaget står»
- Kom med tips
- Fortell om nyheter, trender og ting som kan ha relvanse
- Selg add on produkter. Kjøper man en bukse, så trenger man også ett belte.
- Gi med noe ekstra. Kunden liker å «få ting..
- Respekter kunder som ikke vil ha kontakt
- Påse at det er rent, pent og utstillingen ser bra ut.
Hvordan kan butikkens eiere skape bedre resultater via sitt salgsapparat:
- Lag motiverende lønnssystemer
- Gi de ansatte utvikling i form av opplæring
- Følg opp salgsapparatet i butikken
- Gi den enkelte egne ansvarsområder.
- Påse at dere får registrert de som kjøper produkter hos dere i en database. Sosiale medier er en genial kanal
- Det er en kjennsgjering at Nordmenn ikke er gode på service. Hvorfor ikke rekruttere ansatte i Sverige?
Hva mener du skal til for å lykkes enda bedre med salg i butikk?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar