fredag 12. august 2011

Tips til butikkselgere

Som regel er ikke butikkenes utfording å få kundene inn i butikken. 
Utfordringen er derimot hvordan man håndterer kunden som kommer inn i butikken.
Butikkene bruker store summer på markedsføring, men hva hjelper det om ikke de som skal ta seg av kunden i butikken evner det?
Her er noen tips til hvordan man kan ta enda bedre vare på kundene som kommer inn i butikken:
  • Vis interesse for kunden. 
  • Still åpne spørsmål
  • Bruk tid på å speile kunden. Noen kunder vil ikke ha hjelp, andre vil det.
  • Menn og kvinner er opptatt av forskjellige ting når vi handler. Sett dere inn i typiske kjennetegn
  • Smil
  • Kom dere bort fra «kassen». Det er ute i butikklokalet «slaget står»
  • Kom med tips
  • Fortell om nyheter, trender og ting som kan ha relvanse
  • Selg add on produkter. Kjøper man en bukse, så trenger man også ett belte.
  • Gi med noe ekstra. Kunden liker å «få ting..
  • Respekter kunder som ikke vil ha kontakt
  • Påse at det er rent, pent og utstillingen ser bra ut. 
Hvordan kan butikkens eiere skape bedre resultater via sitt salgsapparat:
  • Lag motiverende lønnssystemer
  • Gi de ansatte utvikling i form av opplæring
  • Følg opp salgsapparatet i butikken
  • Gi den enkelte egne ansvarsområder.
  • Påse at dere får registrert de som kjøper produkter hos dere i en database. Sosiale medier er en genial kanal
  • Det er en kjennsgjering at Nordmenn ikke er gode på service. Hvorfor ikke rekruttere ansatte i Sverige?
Hva mener du skal til for å lykkes enda bedre med salg i butikk?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar