torsdag 4. august 2011

På tide å «restaurere» organisasjonen?

Tiden flyr og ting endrer seg. Også i business verden.
Her er noen spørsmål som kan være greit å stille seg som bedriftsleder:
  1. Vet dere virkelig hva kunden ønsker? Eller bare tror dere at dere vet det? Har dere ikke spurt kunden om hvorfor de kjøper produktene deres, så spør dem.
  2. Lenge siden du evaluerte dine ansatte? Kanskje noen har «gått ut på dato»? En viss «turnover» er sunt.
  3. Har markedsplanen sett lik ut i alle år? Kanskje på tide å bytte ut markedssjefen?
  4. Har dere virkelig kunden i sentrum? Mange tror de har det, men..
  5. Har medie/reklamebyrået deres tilpasset seg den nye mediehverdagen? De gamle markedsførerene har «gått ut på dato». Finn kunde/salgsorienterte byråer med et innovativt syn på markedsføring og salg.
  6. Man selger ikke lenger et produkt eller en tjeneste. Man selger en opplevelse. Hva gjør dere for å skape en opplevelse for kundene deres?
  7. Har dere fortsatt delt inn organisasjonen i salgsavdeling, markedsavdeling o.l? Kanskje på tide å innse behovet av en integrering?
  8. Hva kan du kreve av selgerene dine? Har dere systemer for oppfølging som tilfredsstiller den moderene måten å jobbe med salg på?
  9. Hvordan innvolvere dere kundene deres? 
  10. Hvilke «add on» produkter har dere, og hva gjøre dere for å selge dem inn?
  11. Er mellomlederene deres oprative/sultne nok?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar