tirsdag 24. mai 2011

Ansette feil mennesker er kostbart!

En viktig oppgave for ledere er å ansette riktig mennesker. Uten riktig mennesker minsker sjansen for at man når ønskede resultater.  

Mange bedrifter bruker byråer, egne tester, headhuntere til å finne de rette ansatte, men allikvel blir det ofte feil. Se innlegg i VG idag:


For min del har jeg brukt stort sett de fleste kanaler for å finne dyktige mennesker. Erfaring min er at de beste menneskene finner jeg via eget nettverk.

Byråer og headhunterer kommer selvfølgelig opp med gode kandidater i ny og ne, men ofte syntes jeg ikke de har nødvendig innsikt/kompetanse om den organisasjonen de skal ansette for. Her har byråene helt klart mye å gå på. 
Kombinert med dette sjekker bedriftene, byråene ofte kun oppgitte referanser. Ofte er det referanser som jeg for min del mener er lite relevante for om personen er rett for jobben eller ikke. Sett deg nøye inn i CVen til kandidaten. Finn folk som har jobbet sammen kandidaten på flere nivåer/plan. Ikke bare nødvendigvis lederen.

Hva gjør du/din bedrift for å forhindre feilansettelser? Hvordan følger dere opp kandidaten i prøvetiden, og hvilke konsekvenser for det for den ansatte om man ser tegn til at personen er feil for jobben..?

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar