fredag 8. april 2011

Risiko for bedrifter i sosiale medier.

Det er skrevet mye rundt alle «fallgruvene» bedrifter kan gå i på sosiale medier, og det er  selvfølgelig lurt å sette seg inn i andre mennesker/bedrifter sine erfaringer før man drar igang.
Mange bedrifter sitter fortsatt å vurderer om man aktivt skal bruke sosiale medier til å promotere bedriften. Altså lage egne Blogger, Facebookside, Twitter profil osv.  
Til alle som vurderer å aktivt delta, så må jeg desverre informere at bedriften deres kan være veldig passivt aktive uten at dere er klar over det, og måten dere deltar på idag kan være den mest risikofyllte måten å delta på. Nemlig at dere ikke følger opp hva som skrives om dere.
Har dere for eksempel oversikt over hva som skrives om dere i de sosiale mediene? Har dere et verktøy som fanger opp når dere blir nevnt? Har dere rutiner for hvordan dere skal håndtere negative omtale om dere i sosiale medier?
Den viral effekten kan som de fleste vet bli enorm. Se bare på Adecco saken. Vet ikke hvor mye negative omtale som ble lagt ut om dem på Facebook, Twitter og andre sosiale nettsteder, men det var enorme mengder.. 
Så uansett om dere vurderer å lage egne bedrifts profiler for bedriften på forskjellige sosiale medier, så begynn ihvertfall å overvåke mediene. Sett dere inn i hva som skrives om dere på godt og vondt, og benytt informasjonen dere får til å tilrettelegge deres strategi for sosiale medier.
Har man en «ren og pen» bedriftsstrategi, håndterer kunder og ikke minst potensielle kunder på en god måte, så er risikoen ved å ha profiler på sosiale medier minimal.
Lykke til!



Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar