fredag 29. april 2011

Er Facebook et byfenomen?

Var så heldig å få tilbringe påsken i Rondane sammen flotte mennesker fra mindre steder rundt om i Norge som: Vike, bygder utenfor Sogndal, Kvam og andre steder i Gudbrandsdalen.

Temaet Facebook kom etterhvert opp, og grunnet min interesse for sosiale medier lyttet jeg ekstra aktivt. At sosiale medier kun var for folk fra byene var jeg jo forsåvidt klar over, men måten de pratet om Facebook, og hvordan de benyttet tjenesten det fasinerte meg.

Her er noen av mine observasjoner:

- Alle var på Facebook
- De så ikke de forretningsmessige mulighetene Facebook og andre sosiale medier kunne gi dem
- Facebook ble brukt som et verktøy til å "spionere" på folk i bygda de av en eller annen grunn ikke kunne/ville/ønsket å ha kontakt med
- De var veldig selektive med hvem de la til på Facebook. (Litt farlig)
- Lokale "intriger" førte til at de utelot å legge til mennesker som kunne kjenne noen som de ikke likte
- Facebook ble brukt veldig aktivt til å invitere til arrangementer, og lokale treff
- Andre sosiale medier enn Facebook ble ikke brukt. Dvs noen leste andre blogger mer eller mindre bevisst.
- Facebook ble aktivt brukt som "sjekke" kanal. Ikke så mye lokalt, men mer rettet mot folk fra andre steder.. Små steder er veldig "gjennomsiktige"
- Chaten på Facebook ble brukt veldig aktivt til å holde kontakt med familie og venner
- Interessen for å "like" sider på Facebook var minimal

Syntes selv det var spennende å høre hvordan folk fra andre steder bruker Facebook. Svarene var ikke noe "hokus pokus", men interessant å høre hvordan andre enn de man møter til daglig bruker Facebook.
Nettet og ikke minst sosiale medier kan skape nye næringsveier for bygder og små steder. Spennende å følge..

Hvordan bruker du Facebook?


Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar