søndag 27. februar 2011

Tips om du skal i møte med personer fra andre kulturer



Flerkulturell kommunikasjon er et stort og omfattende tema. Veldig få har full oversikt over hvordan man skal håndtere de forskjellige kulturene i salgsmøter. 
Her er noen enkle tips du skal tenke på når du prater med kunder fra andre kulturer:
Faresignaler:
  1. Du ser at kunden blir overrasket over noe som ikke overrasker deg
  2. Når kunden ler uventet mens du snakker
  3. Når kunden viser irritasjon mens du selv snakker
I alle situasjoner hvor reaksjonen er annerledes enn ventet, er muligheten for at kunden misforstår deg tilstede. Til tross for for at grunnleggende følelser som viser glede/sinne, opphisselse/ro er universelle og som regel vises på samme måte, kan de allikevel ha blitt kulturelt tillemplet av sosiale grunner. I vår kultur har vi lært at vi ikke skal smile når det er sorg, men vi vet allikevel hvor lett det er å le ved en sørgelig anledning. Vi forstår da kanskje bedre de kulturer hvor man smiler under sorg, der det er sosialt riktig atferd å ikke belemre andre med sine bekymringer.
Positive signaler fra kunden:
  1. Når kunden spør deg om råd. Det er et tegn på tillit.
  2. Når kunden gjør noe utenom det vanlige. Det er et tegn på fysisk og psykisk styrke og bør støttes.
  3. Når kunden viser tydelig viser deg respekt
Hva er deres erfaringer? Har dere noen konkrete eksempler på situasjoner dere har vært i hvor de kulturelle forskjellene har ført til salg eller ikke?

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar