fredag 28. januar 2011

Markedskampanjer - Husket å informere de ansatte?

Bedrifter bruker millioner av kroner på markedsføring, men glemmer ofte å sette de ansatte inn i kampanjen.

Jeg møter ukentlig på bedrifter som bruker store summer på markedsføring. Det settes opp flotte kampanjer. Ledelsen og byrået er samt enige om kursen, men hvordan informeres de ansatte?

Her er noen eksempler på hva jeg møter:
  1. Medarbeiderene har ikke fått informasjon om kampanjen 
  2. Medarbeiderene har fått høre at bedriften vil være i «mediabildet», men ingen informasjon om hvordan henvendelsene skal håndteres i ettertid.
  3. De som skal ta imot henvendelsene har ikke kunnskap nok til å håndtere henvendelsene. Mangel på grunnleggende salgsopplæring.
  4. Ikke gode nok rutiner/systemer for hvordan man skal følge opp kampanjene i ettertid
  5. Medarbeiderene vet at de skal markedsføre seg, men aner ikke i hvilke «kanaler»
  6. Medarbeiderene vet ikke målet for kampanjen
Mange bedrifter har mye å gå på her. Påse at alle ansatte har  fått innføring i hva, hvor og hvorfor kampanjen kjøres, og hva som er hovedmålet. Kombinert med dette påse at de som skal håndtere henvendelsene i ettertid har god nok salgskompetanse for å håndtere henvendelsene.
Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar