tirsdag 25. januar 2011

Er markedssjefen / byrået deres klar for den nye mediehverdagen?

Nye medier har endret mye de siste årene, utviklingen går lynraskt, og man bør derfor stille seg spørsmålet om markedssjefen/byrået har den nødvendige kompetansen til å føre dere gjennom den nye mediehverdagen. 
Her er noen ting dere kan sjekke hos byrået:
  1. Hvordan bruker de sosiale medier selv? Hvilke strategi har de for å samkjøre gamle og nye medier?  Ta gjerne en titt på hvor mange som følger dem på facebook, twitter, youtube o.l. Sjekk om de har utviklet kreative sosiale konsepter for seg selv. Lage en Facebook side er ikke kreativt. Det gjør alle!  Ikke la deg imponere av Facebook sider som som er spesialtilpasset. Det kan du gjøre på egenhånd (www.fanbooster.com) !  Finn ut i hvilke sosiale kanaler man kan finne dem
  2. Spør etter referanser. Sjekk referansene sine sosiale profiler i ulike medier. Hvor lenge har referansene vært aktive på sosiale medier og ikke minst hva har det skapt av følgere/salg for kundene. 
  3. Jobber man med sosiale medier er man både lærer og elev på likt. Møter du på såkalte «eksperter» ville jeg tenkt meg om to ganger.. Det finnes få som kan kalle seg det.
Her er noen ting jeg vil fulgt opp markedssjefen på:
  1. Bli skeptisk om sosiale medier ikke er nevnt med et eneste ord i den overordnede markeds/kommunikasjons strategien som han/hun har satt opp. Har hun/han nok kompetanse på ny medier?
  2. Sett deg ned med markedssjefen din. Få han/hun til å vise i praksis hvordan samspillet mellom de forskjellige sosiale mediene fungerer, og ikke minst hvordan man kan samkjøre tradisjonelle mediene med nye medier
  3. Det finnes utrolig mange sosiale medier. Har markedssjefen oversikt over andre medier enn Facebook, Twitter og Linkedin? Disse mediene er ikke nødvendigvis rett medie for dere.
Dette er bare noen eksempler på ting man bør sjekke. 

Hvordan jobber dere med marked/salg? Hva er dere opptatt av når dere velger byrå?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar