tirsdag 16. november 2010

Hvilke evner har en suksessfull salgsleder?

Her er noe av det han innehar:
  • Fastsett realistiske og oppnåelige mål og sørg for at dine medarbeidere har et eierforhold til målet. For høy målsetning fører til resignasjon; for lav målsetninger gir ingen utvikling.
  • Sett deg inn i dine medarbeideres behov og ønsker.
  • Forvent det beste av deg selv og dine medarbeidere.
  • Evner å delegere.
  • Ha klart for deg at den desidert viktigste lederegenskapen er menneskekunnskap.
  • Gi dine medarbeidere og samarbeidspartnere hyppig informasjon og tilbakemeldinger.
  • Gå foran med et godt eksempel.
  • Vær positiv
  • Sett  og når mål sammen.
  • Hold deg oppdatert og vær selger selv også, slik at du hele tiden vet hva kunden ønsker – dette skjerper din egen evne til å selge.
  • Gå i stabens sko iblant. Foreta «cold calls eller sammøter» sammen med dine selgere – det gir deg en naturlig autoritet.
  • Foreta noen oppfølgingsoppringninger – hold deg i kontakt med potensielle kunder for å finne ut hvilke behov og synspunkter de har.
  • Formidle din erfaring til selgerne dine.
  • Ring tapte salg – finn ut hva som gikk galt.
  • Ring kunder etter et salg – en telefon fra salgslederen kan være en god begynnelse på neste salg.
  • Besøk dine viktigste kunder sammen med dine medarbeidere – så ofte du kan.
  • Ring fornøyde kunder også – finn ut hva det er som gjør dem fornøyde.
  • Be om feedback – fra selgerne dine, ledelsen og kundene.
  • Bruk det du får høre – vis medarbeiderne dine at du lytter. Det vil oppmuntre dem til flere positive forslag og øke moralen. Vis at du har evne til å forandre deg og vokse på nye erfaringer.
  • Støtt medarbeiderne dine. Hvis en kunde har et problem, så forsvar medarbeiderne dine og tro på dem. Ikke døm før du har hørt begge sider av historien.
  • Gi medarbeiderne dine oppmuntrende meldinger ofte. Ha ti ganger så mye positivt å si som negativt. Oppmuntre til suksess med støttende adferd.
  • Bruk tid til opplæring og motivasjon. Still krav til dyktighet og aktivitet.
  • Gi oppmuntring – alle kan gjøre feil, du også. Oppmuntring vil gjøre at dere unngår mange flere feil enn en reprimande vil gjøre. Vær en trener, tilby støtte.
  • Hvis du må gi en reprimande, så gjør det raskt og under fire øyne – og ikke fortell noen andre om det.
  • Vær inspirerende – send oppmuntrende meldinger. Se deg omkring på kontoret. Finner du inspirerende ting på veggene? Følger du dine egne råd, eller er de bare grunne påminnelser om hva du selv også burde gjøre?
  • Vær en person som følger opp og får jobben gjort.
/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar