tirsdag 16. november 2010

Flerkulturell kommunikasjon/Hvordan forstå hverandre bedre?

Flerkulturell kommunikasjon er et omfattende tema. Innen salg er det helt avgjørende å sette seg inn i kunden, og spesiellt om man er i møte med folk fra andre kulturer.
Her er noen enkle ting du bør tenke på:

1. Lytt godt
2. Ha øye-kontakt
3. Smil
4. Gi opplysninger om deg selv til kunden
5. I åpningen av møtet, så finn emner av felles interesse.
6. Informer om eget land og kultur
7. Tro ikke at et "ja" alltid betyr enighet eller at kunden har forstått det du har sagt. Det kan være at vedkommende - da særlig asiater - har lyttet til det du har sagt og av høflighet og mellommenneskelig respekt nikker og sier "ja" til det faktum at du snakker
8. Husk at man i mange kulturer ikke sier et "direkte nei", at det å si nei til noen rett i ansiktet er uhøflig (Den andre mister ansikt) Det er isteden vanlig å si det en tror motparten ønsker å høre. Man skal derfor i stor grad unngå nektelser, særlig gjelder dette i Det Fjerne Østen og i Syd-Amerika. Et "nei" blir pakket inn i noe annet. Eks: "en annen gang", "senere" eller ved stillhet.

Ønsker dere mer informasjon om flerkulturell kommunikasjon for business. Legg deg til gruppens salgstips på facebook. Morgendagens tips omhandler temaet:        http://on.fb.me/aECPwO

Har dere konkrete eksempler på gode og dårlige opplevelser, så del dem gjerne her:)


Mvh

Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar