onsdag 17. november 2010

Grundertips- Is BIG Business?

For mange virksomheter er det et mål og vokse – i seg selv en god ting. 
En vekstfase ut av den tidlige Grûnderfasen innebærer også modning av infrastruktur og kompetanse som er viktige parametre for stabil drift og lønnsomhet.
Husk imidlertid at størrelse og konstant vekst ikke er noe garanti for lønnsomhet, ei heller for stabilitet.
En av verdens mest suksessfulle grûndere er Sir Richard BRANSON – grunnlegger av bl.a Virgin Antlantic og over 350 andre selskaper. For Branson har det vært et veldig klart mål IKKE å bli størst. Branson har konsekvent delt selskapene opp i mindre enheter når veksten har blitt ”for høy”. 
Hvorfor?

• En mindre virksomhet i konkurranse med de ”store” har en helt annen (les:høyere) fleksibilitet, kortere beslutningsveier, lavere kostnadsbase og overheads.
• En mindre virksomhet kan tilby kundetilpasset service og oppfølging på et helt annet nivå en ett stort konsern.
• En mindre bedrift kan stå for skreddersøm – og ta betalt for det.
• En mindre bedrift kan spesialisere seg, være mer innovativ og derved også trekke til seg bedre kompetanse. 
• En mindre bedrift kan utfordre store aktører gjennom å innføre leveranse konsepter som de store aldri vil kunne ha råd til å kopiere. Du vil med andre ord beholde din fordel og trekke til deg ytterligere kunder.

• Vær bevist på dine sterke sider. En mindre virksomhet vil som regel alltid kunne levere en bedre service enn en stor. Utfordringen er å kunne ta seg betalt.
• Tenk deg at du sammenligner markedet med en vaskebøtte der aktørene er representert ved små og store baller. Jo større ballene blir, jo større plass blir det også mellom dem…


LYKKE TIL!!

”Gründertips” 
Halvor Danielsen/Henning Aarsand
s-dani@online.no
+47 97 79 44 22

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar