- Sett dere mål! Hva ønsker dere å få ut av de sosiale mediene? Hvorfor gjør dere det? Er målet å generere direkte salg? Er målet å skape et supplement til eksisterede kundeservice? Ønsker dere å bygge relasjoner og øke lojaliteten blant kundene deres.
- Påse at dere har ressurser til å håndtere deres sosiale strategi. Hvem skal lage innhold? Følge opp? Hvem er bedriftens ansikt utad? Har dere den tekniske kunnskapen til å utvikle det dere ønsker? Hvem skriver best hos dere? Påse at dere har de ressursene dere trenger før dere setter igang.
- Kjenn ditt publikum. På hvilke sosiale medier finner man målgruppen deres? Hva slags innold og samtaler engasjerer «lytterene» deres? Hva misliker de? I det heletatt finn ut hva deres publikum ønsker.
- Lag godt innhold. Når du vet hvor målgruppen bruker tid, og hva slags innhold publikum ønsker, ta deg tid til å gi dem mer av ønsket innhold. Ikke gi opp. Innvolver publikum.
- Integrer den sosiale strategien i den overordnede markedsstrategien. Påse at de fungerer sammen og utfyller hverandre.
- Lag en tidsplan. Finn ut når på døgnet deres brukere er på nettet. Når det er mest effektivt å publisere nyheter osv. Eks: Bruk 10 minutter på twitter om morningen og 10 minutter før stengetid. Legg det inn i rutinene. Ikke slurv. Følg planen.
- Bruk 20 prosent av tiden på salg, og 80 prosent på ting som ikke er direkte relatert reklame.
- Fokus på kvalitet, ikke kvantitet. Skaff heller 1000 engasjerte tilhengere/abonnenter enn 10000 som ikke har noen interesse av dere.
- La publikum ta kontrollen over samtalene. La de gjøre det til sin egen samtale, slik at de utvikler en følelsesmessig tilknytning til bedriften og deres merkevare.
- Utvikl og lær. Du blir aldri ferdig utlært i sosiale markedsføring. Lær, lytt og utvikl. Aksepter forandring.
- Vær skeptisk til alle som kaller seg eksperter i sosiale medier. Det finnes ytterst få eksperter. Man er både lære og elev på likt. Ønsker du bistand så sjekk selskapet/persones sosiale profil. Gå inn på twitter, blogger, facebook, linkedin osv, og se hva de har gjort for å profilere seg selv, og ikke minst om de har folk som følger dem. Har de 100 som følger seg på twitter, få tilhengere på facebook og ikke noe kreativtet i kommunikasjonen, så finn noen andre til å hjelpe dere.
Har jeg utelatt noe, eller har dere innspill, så del det gjerne!
Ønsker dere lykke til med å skape en sosial profil.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar