mandag 29. november 2010

11 tips for å komme igang med sosiale medier.

  1. Sett dere mål! Hva ønsker dere å få ut av de sosiale mediene? Hvorfor gjør dere det? Er målet å generere direkte salg? Er målet å skape et supplement til eksisterede kundeservice? Ønsker dere å bygge relasjoner  og øke lojaliteten blant kundene deres. 
  2. Påse at dere har ressurser til å håndtere deres sosiale strategi. Hvem skal lage innhold? Følge opp? Hvem er bedriftens ansikt utad? Har dere den tekniske kunnskapen til å utvikle det dere ønsker? Hvem skriver best hos dere? Påse at dere har de ressursene dere trenger før dere setter igang.
  3. Kjenn ditt publikum. På hvilke sosiale medier finner man målgruppen deres? Hva slags innold og samtaler engasjerer «lytterene» deres? Hva misliker de? I det heletatt finn ut hva deres publikum ønsker.
  4. Lag godt innhold. Når du vet hvor målgruppen bruker tid, og hva slags innhold publikum ønsker, ta deg tid til å gi dem mer av ønsket innhold. Ikke gi opp. Innvolver publikum.
  5. Integrer den sosiale strategien i den overordnede markedsstrategien. Påse at de fungerer sammen og utfyller hverandre.
  6. Lag en tidsplan. Finn ut når på døgnet deres brukere er på nettet. Når det er mest effektivt å publisere nyheter osv. Eks: Bruk 10 minutter på twitter om morningen og 10 minutter før stengetid. Legg det inn i rutinene. Ikke slurv. Følg planen.
  7. Bruk 20 prosent av tiden på salg, og 80 prosent på ting som ikke er direkte relatert reklame.
  8. Fokus på kvalitet, ikke kvantitet. Skaff heller 1000 engasjerte tilhengere/abonnenter enn 10000 som ikke har noen interesse av dere.
  9. La publikum ta kontrollen over samtalene. La de gjøre det til sin egen samtale, slik at de utvikler en følelsesmessig tilknytning til bedriften og deres merkevare.
  10. Utvikl og lær. Du blir aldri ferdig utlært i sosiale markedsføring. Lær, lytt og utvikl. Aksepter forandring. 
  11. Vær skeptisk til alle som kaller seg eksperter i sosiale medier. Det finnes ytterst få eksperter.  Man er både lære og elev på likt. Ønsker du bistand så sjekk selskapet/persones sosiale profil. Gå inn på twitter, blogger, facebook, linkedin osv, og se hva de har gjort for å profilere seg selv, og ikke minst om de har folk som følger dem. Har de 100 som følger seg på twitter, få tilhengere på facebook og ikke noe kreativtet i kommunikasjonen, så finn noen andre til å hjelpe dere.
Har jeg utelatt noe, eller har dere innspill, så del det gjerne!
Ønsker dere lykke til med å skape en sosial profil. 
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar