tirsdag 5. oktober 2010

Strategi – konseptutvikling – salg og distribusjon.

Dette fagfeltet dekker hundrevis av hyllemeter. Ta derfor tipsene nedenfor med deg som velmente overordnede guidelines. Vi skal grave oss ned i enkeltelementer i ukene som kommer.

• Som grunder og selger av et produkt eller en tjeneste må du sørge for at du kan svare på ett meget sentralt spørsmål:

o ”HVORFOR SKAL NOEN KJØPE AV MEG”

• Dette spørsmålet får du garantert av dine fremtidige mulige kunder. Har du ikke et (godt) svar, kan du ikke forvente å lykkes.

• Tenk igjennom; Dersom produktet ditt er nytt og ”unikt” – hva er unikt ved det og på hvilken måte gir det kjøper en reell merverdi.

• Tenk igjennom; det at produktet er billigere gjør det ikke unikt, men gir deg et lite forsprang.

• Tenk igjennom; selger du deg inn på rabatter er det det samme som å signalisere at fordelene ved produktet eller tjenesten ikke selv forsvarer prisen. Du vil få problemer med å oppnå ønsket pris i fremtiden. Sørg derfor for at egenskapene ved produktet/tjenesten selv forsvarer prisen og ha ”is i magen”. Gir du rabatter i en innsalgsfase, sørg da for å få en fremtidig god referanse for i retur.

• Skaff deg informasjon om substitutter i markedet i forhold til ditt produkts egenskaper (pro & cons).

• Vær bevist på rollen i verdikjeden som ditt produkt eller tjeneste skal ha.
• ”Konsept” er et fint ord benyttet av mange, med svært variert innhold. Som Grunder skal du konsentrere deg om å bygge en ”identitet” omkring det du skal levere – tjeneste eller produkt og lever i henhold til avtale og forventninger.

• Distribusjon: Produktets egenskaper er til en viss grad bestemmende for distribusjonskanalen(e) du har tilgjengelig.

• Tilstedeværelse på weben er et ”must”, gjerne også på engelsk.

• La ikke nettsiden din bli en salderingspost. Du når et enormt marked med minimale midler. Sørg for å få hjelp av f.eks en bank til å sette opp en enkel nettbutikk, der kundene enkelt kan bruke kredittkort. Et annet alternativ er betalig via telefon, eller pr oppkrav. Det siste er en nødvendighet ved salg av fysiske produkter. Husk at faktura gir deg mer arbeid og høyere risiko.

• Sløs ikke ditt begrensede markedsbudsjett bort på avisannonser og papirreklame. Sørg heller for en proff nettside og del midlene mellom weben (Facebook, LinkedIn, Twitter mm), og investering i direkte kommunikasjon med nettverk i dine omgivelser som kan gi deg og din virksomhet gode referanser.

• Bevissthet på hva du skal selge, til hvem og hvorfor er et must –
glem det aldri.


Lykke til. Tips gjerne dine forbindelser om Grundertips, og ta kontakt ved spørsmål.

Velkommen! http://bit.ly/c7qpz5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar