mandag 11. oktober 2010

Sosiale medier.

Det går ikke en dag uten at man leser noe om sosiale medier. Det går heller ikke en dag uten at såkalte ”eksperter” på sosiale medier uttaler seg. Man får mengder med informasjon om hvordan man skal bruke mediene, og ikke minst hvordan man ikke skal benytte dem. 
Når man jobber med sosiale medier er man både lærer og elev på likt, de som sier noe annet bør du sette din tvil til.  Utviklingen går så fort at selv vi som lever av dette, sliter med å følge på alt som skjer.
Her er noen av mine erfaringer når det kommer til bruk av sosiale medier for bedrifter:
1.      Sosiale medier er bare en liten del av den overordnede markedsstrategien.  Hvordan og hvilke medier som skal benyttes må forankres i din bedrifts overordnede markedsstrategi.
2.      Sosiale medier handler ikke om teknologi, men om kommunikasjon!
3.      Finn ut hvem dere ønsker å kommunisere med, og ikke minst hva målet er! Ønsker dere dialog? Ønsker dere å benytte det som en service for deres kunder? Ønsker dere å benytte det for å promotere produkter og tjenester? Ønsker dere å benytte sosiale medier for å selge flere produkter/tjenester osv. Disse tingene må ligge til rette før man bestemmer seg for hvilke sosiale medier man skal benytte.
4.      Vær kreative. Våg og være litt annerledes. Hvorfor skal alle bedrifter gjøre ting likt?
5.      Påse at det dere bestemmer dere for blir fulgt opp. Ikke dra i gang noe dere ikke greier å håndtere/følge opp.  Det er ikke bare å lage noen profiler/sider på forskjellige sosiale medier så tro at ting går det av seg selv. Det krever oppfølging!
6.      Ønsker du å få med deg flest mulig mennesker på det du gjør, så gå 2 steg bak utviklingen. De fleste er ikke oppdatert på det ”nyeste”.
7. La kunder/tilhengere være med å påvirke hva din bedrift snakker om i de sosiale mediene
Muligheter med sosiale medier for forskjellige lederfunksjoner:
1.      CEO: Følge opp omtale av bedriften. Spre budskap som vil påvirke selskapet positivt
2.      Markedssjef: Ett supplement til gamle markedskanaler. Spre kommersielle budskap via dialog og ”jungeltelegrafen.
3.      Personalsjefen: Effektivisere rekrutterings prosesser og styrke internkommunikasjonen.
Her får du nyheter, eksempler på vellykkede kampanjer og folks erfaringer ved bruk av sosiale medier. Legg ut dine nyhetsklipp som du tror folk kan ha nytte for folk:
Trenger din bedrift bistand i forhold til og impletere sosiale medier inn i deres markeds/kommunikasjons strategi, så ta kontakt!
Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Bli tilhenger av utgiveren av salgstipsene: HENNING AARSAND CONSULT 
http://bit.ly/8XYkpU

2 kommentarer: