tirsdag 12. oktober 2010

Hvordan ta i bruk sosiale medier for deg som selger?

Sosiale medier har ført til at det har blitt kortere vei mellom bedriften og kunden. Kunden og selger kan kommunisere i samme arena og på likt grunnlag.
Her er noen tanker rundt hvordan du som selger kan tenke i forhold til sosiale medier:
Strategi:
1.      Lag en sosial strategi for deg selv. Tenk igjennom hvem du ønsker å prate til/med, ha ett klart mål og ikke minst følg opp de aktivitetene du setter i gang!
2.      Finn det sosiale mediet som er best egnet for din målgruppe.
3.      Sett deg inn i hvilke muligheter som finnes i den kanalen du har valgt. Hva er motivasjonen til brukerne for å være i den kanalen du har valgt? Hvilke kreative konsepter kan gjøre at brukerne vil følge nettopp ditt konsept?
4.      Profiler deg selv. Fortell nettverket ditt hva du jobber med. Del dine erfaringer/kunnskap med ditt nettverk
5.      Lever innhold. Lag en blogg, gruppe, side eller lignende som promotorer det du driver med. Påse at ”brukerne” dine får noe. (Kunnskap, muligheter) Legg opp til dialog.
6.      Hvilke sosiale virkemidler vil du benytte deg av? (Video , bilder, tekst, lyd)
Gjennomføring:
1.      Spør kundene dine hvordan de foretrekker å bli kontaktet. La dem så få vite hvordan de kan kontakte deg via ønsket kanal. Følg opp kanalen daglig.
2.      Påse at telefonnummer, e-post adresse er tilgjenglig på den kanalen du har valgt.
3.      Sørg for å fortelle alle du jobber med at de kan finne kontaktopplysningene dine der.(Blogg, facebook side, hjemmeside el) Poenget er at opplysningene er tilgjenglig om noen søker etter det.
4.      Hold kontakt med kundene dine med for eksempel  mnd nyhetsbrev. Påse at kontakt informasjonen din alltid ligger vedlagt
5.      Påse at du holder tett kontakt med facebook nettverket ditt slik at de har deg ”top of mind” den dagen de trenger produktene/tjenestene dine.
For ett ukentlig salgstips legg deg til: http://on.fb.me/c8Sk4T

Velkommen!

Mvh
Henning Aarsand
+4745002040
Henning.aarsand@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar