tirsdag 21. september 2010

Mål/Resultat samtalen

En av salgsleder/sjef sine viktigste oppgaver er å følge opp sine egne selgere. Er det noe som er sikkert, så er det at det slurves på dette området i de fleste bedrifter.
Har erfart alt fra at den enkelte selger ikke får oppfølging fra sin nærmeste leder, til at man kun har en utviklingssamtale i året. Det holder ikke om bedriften ønsker å bedre resultatene.
En mål/resultatsamtale bør gjennomføres med hver enkelt selger ukentlig .
Hva skal en slik samtale inneholde:
1.      Situasjonen general.
2.      Tallene for gruppen/teamet/selskapet/ Tallene for selgeren individuelt
3.       Tiltak som selger skal sette inn for å oppnå målet
4.      Bidrag fra nærmeste leder (trening, sammøte, lytting el)
5.      Gjentagelse av mål og tiltak, og ny avtale for oppfølging neste uke.
6.      Ønske selgeren lykke til med ny uke
Etter møtet skal det lages ett kort referat som selger/leder plikter å følge. Selger og leder skal stille godt forbredt til møtet.
Møtet skal vare i ca 10 – 15 min. Din jobb som leder og påse at det ikke ”sklir ut”.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Bli tilhenger av: HENNING AARSAND CONSULT 
http://nb-no.facebook.com/pages/Henning-Aarsand-Consult/106007876099339?v=info


Linkedin grupper/Facebook grupper: SALGSTIPS / LEDERTIPS / GRUNDERTIPS /SOSIALE MEDIER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar