Hva gjør vi som salgsledere hvis vi kommer i en situasjon der salget svikter over tid, og budsjetter og mål ikke nåes? Alt må vurderes og evalueres: Selgere, rutiner, kulturen i teamet/avdeling osv.
Her er noen spørsmål salgslederen må spørre seg selv i en slik situasjon:
1. Har selgerne en klar forståelse av sine daglige arbeidsoppgaver, sine budsjetter og sine delmål?
2. Vet selgerne hva som forventes av dem?
3. Vet selgerne hvordan de ligger an i forhold til sine mål?
4. Har selgerne vært med på å sette mål, og har de akseptert og tatt eierskap til sine mål?
5. Hvordan er holdningene i salgsavdelingen?
Er selgerne stolte av jobben sin? (Eller har de rett og slett ”vondt i viljen”?)
Er selgerne stolte av jobben sin? (Eller har de rett og slett ”vondt i viljen”?)
6. Er samarbeidet selgerne i mellom i kombinasjon med sunn konkurranse godt? (Hvordan er kulturen i salgsavdelingen?)
Når resultatene uteblir er det viktig for oss i salgsledelsen ”å se oss selv i speilet”. Som salgsledere setter vi standarden, og er det oppstått en ukultur er det vår skyld! Det er vårt ansvar å rydde opp i ukulturen. Om man har arvet den fra tidligere salgsleder eller ei) Vi som salgsledere må være helt ærlige med oss selv. Har vi vært med å skape ukulturen, og er det realtistisk at vi er foregangsperson i omstillingen?Ser man at resultatene uteblir eller at ikke målene nåes, så tak i situasjonen før det går for langt. Ikke sitt og vent på at det ”smeller”
Ønsker dere avslutningsvis en god uke med disse ordene fra Steve Keating
:
”Great leaders know that the best way to grow their business is to grow their people”
Med Vennlig Hilsen
Henning AarsandBli fan av: HENNING AARSAND CONSULT http://nb-no.facebook.com/pages/Henning-Aarsand-Consult/106007876099339?v=info
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar