onsdag 14. august 2013

Gjøre business med mennesker fra andre kulturer? Noen tips.

Her er noen enkle tips du bør tenke på når du møter mennesker fra andre kulturer:

Faresignaler:
  1. Du ser at kunden blir overrasket over noe som ikke overrasker deg
  2. Når kunden ler uventet mens du snakker
  3. Når kunden viser irritasjon mens du selv snakker
I alle situasjoner hvor reaksjonen er annerledes enn ventet, er muligheten for at kunden misforstår deg tilstede. Til tross for for at grunnleggende følelser som viser glede/sinne, opphisselse/ro er universelle og som regel vises på samme måte, kan de allikevel ha blitt kulturelt tillemplet av sosiale grunner. I vår kultur har vi lært at vi ikke skal smile når det er sorg, men vi vet allikevel hvor lett det er å le ved en sørgelig anledning. Vi forstår da kanskje bedre de kulturer hvor man smiler under sorg, der det er sosialt riktig atferd å ikke belemre andre med sine bekymringer.
Positive signaler fra kunden:
  1. Når kunden spør deg om råd. Det er et tegn på tillit.
  2. Når kunden gjør noe utenom det vanlige. Det er et tegn på fysisk og psykisk styrke og bør støttes.
  3. Når kunden viser tydelig viser deg respekt
Hva er din erfaring? Del gjerne dine erfaringer.

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand

Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar