torsdag 21. mars 2013

Slik kan man knytte salgs- og markedsarbeidet sammen!



Jeg har jobbet for bedrifter hvor markeds- og salgsavdelingen knapt nok snakker sammen.
Internt snakker man om at «DE» driver med markedsføring, og «VI» driver med salg! Slike bedrifter er dømt til å misslykkes.
Allerede på skolen starter man å predikte feil holdninger iforhold til hvordan salgs- og markedsarbeidet skal fungere.
Selv på markedsstudiene på BI er det ikke uvanlig å høre at 90% ikke vil jobbe med salg. De vil jobbe med markedsføring. Når man da vet at man markedsfører seg for å selge mer (Som oftest), og at sikkert 60-70% av studentene ikke vil få en ren markedsjobb, så har man en utfording. For å være litt stygg, så er det desverre mange som ikke burde valgt markedsstudiet.

Bedriftene fremover kommer til å ønske seg kunde- og salgsorientert mennesker med forståelse for hvordan markedet fungerer. Mennesker som liker å jobbe med kundene på et strategiske og oprativt nivå.
Det hjelper ikke å lage en fin markedskampanje når de som står i butikken ikke har fått informasjon om kampanjen, eller har kompetanse til å kommunisere det markedsavdelingen ønsker.

Her er mine tips:

- Lokaliser selgere og markedsførere sammen
- Sett felles strategiske og oprative mål
- Samkjør salgs- og markedsplanen.- Alle selgere og markedsførere skal innvolveres og forstå hverandres arbeidsoppgaver
- Alle selgere og markedsførere skal ha kunden i sentrum, og oprativt være ute hos kundene
- Ansett markedsførere med salgserfaring
- Ha fokus på ROI i alle ledd i organisasjonen
- Påse at alle markedsaktivitene forankres og synliggjøres i alle ledd i organisasjonen
- Skap en ærlig, åpen og gjenkjennelig markedsføring. Det hjelper ikke å tvinge igjennom et budskap om at dere er best på service hvis ikke en kunde kjenner seg igjen i det.
- Slå hardt ned på uetisk salg. Selger som ikke følger bedriftens verdier og normer må irettesettes.
- Sosiale medier er kommet for å bli. Overvåk, delta, lytt, integrer og innvolvere. Skap forventninger som dere greier å holde.

Hvordan jobber man med salg og markedsføring i din bedrift?

/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar