torsdag 24. januar 2013

Sosial medier er ikke noe «hokuspokus» - B2B/B2C



  • Sosiale medier er ikke noe «hokuspokus». Det er digital sosial kontakt!
  • Som all annen sosial kontakt så kreves at det noen tar initativ til dialog.
  • Dialog i «plenum» på sosiale medier er en god start for å bli kjent med nye mennesker og/eller bedrifter. 
  • Ønsker du å øke verdien på dialogen så tar man kontakt direkte med mennesker eller bedrifter du finner spennende. Først da blir det personlig og verdifullt for bedrifter og individ. Du vil da garantert finne nye venner, forretningsforbindelser, kunder, samarbeidspartnere, sparringspartnere eller andre ting. Det er det største suksesskriteriet for alle SMB bedrifter! Like it or not.
  • Lytt! Som i alle andre salgs- og markedsaktiviteter så er det viktig å lytte etter de RIKTIGE tingene. Ta det du hører seriøst. Det være seg ris og ros. Vis at dere handler. Besvar spørsmål.
  • Du kan få tips og råd fra «eksperter» på sosiale medier, men til syvende og sist må DU prioritere tid til kanalen. Ingen kan gjøre det for deg om du ønsker suksess.
  • Ikke vær redd for å dele humor, meninger, tanker og ideer i sosiale medier. Som i det vanlige liv er det ikke farlig. Vær allikevel forsiktig med å dele kontroversielle ting som kan såre, skade eller oppfattes som mobbing. Det er ikke akseptert!
  • Sosiale medier er fortsatt bare en kanal. Knytt den sammen med alle andre markeds/salgskanaler + fysisk kontakt. Digital kontakt har stor verdi. Personlig kontakt har enda større verdi!
  • Ikke gjør alt likt som alle andre. Du vil oppleve å få råd som er standariserte «copy past» tanker. Vær litt «gæren». Lytt til rådene og tilpass det til egne erfaringer.
  • Skal bedriften din betale for råd, så sjekk ut hva hvordan eksperten/bedriften selv gjør det i sosiale medier og andre kanaler. Har de få følgere, liten aktivitet, dårlig innhold på egne sider, sosiale medier + viser svake økonomiske resultater, så er det neppe en/noen du bør kjøpe råd av.
  • Alt bør være dynamisk i 2013. Nettsider, sosiale medier, personlig hyppighet med kunder og samarbeidspartnere. 
  • Tenk nøye igjennom hvordan dere skal håndtere eventuelle kriser!
  • Tenk alternativer til Facebook! Måten de «tapetserer» sidene med reklame gjør kanalen mindre attraktiv for brukere og bedrifter. Desto mer reklame. Desto færre brukere over tid!
  • Husk å mobiltilpasse alt innhold!


Tilsutt! 

Slutt å se på individene på sosiale medier som en enhet. 
Tilpass dialogen til den du ønsker å prate med, og fokuser mindre på dialog på sosiale medier med de fra samme bransje. Du kan få noen ideer derfra.. men det skaper liten verdi på bunnlinjen..


Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar