onsdag 2. januar 2013

LEDELSE, SALG OG MARKEDSFØRING I 2013!


2012 er historie og vi er allerede godt igang med 2013. Her deler jeg mine tanker, ideer og spådommer for hva som vil bli viktig for bedriftens ledere, markedsførere og selgere I 2013.
- 2013 er året hvor mange bedrifter MÅ gjennomgå egen organisasjon. Endre innhold i stillingesbeskrivelsene. Vurdere supplerende salgs- og markedskanaler + fokusere enda mer på kunden.
- Det vil stilles enda større krav til integrering og samkjøring av salgs- og markedsfunksjonene.
- Behovet for en strategisk markedsledelse med utpreget forretningsforståelse vil bli etterspurt.
- Målfokus i alle ledd i bedriften. Kvalitativt og kvantitativt.
- Markedsstrategi med fokus på direkte salgsutløsende aktiviteter
- 2013 er året man bør vurdere reklame-og mediebyrået. «Koster det mer enn det smaker?» Hvilke resultater er skapt i forhold til forventningene? Greier byråene selv å følge med på utviklingen? Hvordan mestrer byråene egen markedsføring i gamle og nye medier?
Sosiale medier blir enda viktigere! Ikke som kanal alene, men i samspill med alle andre markeds- og salgskanaler.
- Ikke noe erstatter dyktige mennesker. Teknologi løser mye, men ikke alt. Bedriftens viktigste ressurs vil også i 2013 være menneskene.
- Snakk mindre, gjennomfør mer. Flotte visjoner, strategier, markedsmål eller salgsmål har ingen verdi om de ikke følges tett opp. Lag rutiner som skaper en målorientert vinnerkultur med fokus på frihet under ansvar.
- Bedriftens ansatte må trene. Akuratt som toppidrettsutøver. Lag planer som tar hensyn til den enkeltes utvikling.
- Fokuser på å utvikle en ærlig salgs- og markedsstrategi. Løgner, snarveier, manglende etikk og verdier vil gjennomskues enda raskere av markedet.
- Brudd på bedriftens etiske og moralske rettningslinjer kan føre til enorme konsekvenser. Før fortalte 1 person 10 andre om en negativ opplevelse. Idag kan en person digitalt fortelle 1000 personer om den samme negative opplevelsen ved et tastetrykk. Etikk og moral blir derfor viktig.
- Alle som jobber mot markedet. Kundeservice, markedsansatte, ledere og selgere MÅ ut å prate med kundene selv. Det er ofte store forskjeller mellom teori og praksis.
- Mobilen og nettbrettet blir en enda viktigere salgs- og markedskanal.
- Eventer, kundearrangementer og seminarer bør det fokuseres enda mer på. Flere direkte kontaktpunkter med eksisterende og nye kunder bør gjennomføres i 2013.
- Påse at man har en god miks av unge og eldre ansatte. Er leder og styrefunksjonene kun sammensatt av «gutteklubben grei» deltagere på +50 år bør det endres omågende. Direkte kritisk for innovasjon og tilpassning til fremtidige utfordringer.
Tilslutt:
Viktigheten av å innvolvere ansatte, vise at man «ser» den enkelte, belønne gode prestasjoner, støtte de som sliter, sosial fokus , oppmuntre til personlig utvikling og en kompetent målstyring vil skape et godt 2013. Lykke til!

Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar