torsdag 9. august 2012

Har dere husket å samkjøre salgs- og markedsplanen?


Tiden hvor man hadde egne avdelinger/mennesker som utviklet salgs- og markedsplaner er definitivt forbi. De gamle veggene mellom avdelingen er revet ned, og informasjonsflyten internt i bedriften har blitt viktigere enn noengang.


Her er noen tips iforbindelse med utvikling av salgs og markedsplanen:

- Påse at markeds- og salgsplanen er samkjørt og koordinert. Ikke bare teoretisk, men også praktisk!
- Informer alle i bedriften om hva som skal skje fremover. Ikke bare en gang men flere ganger. Repeter jevnlig, og synliggjør de viktigste punktene i salgs og markedsplanen fysisk i lokalet.
- Alle nye «perioder» (Mnd, kvartal, kampanjer etc) bør det arrangeres mini kick off hvor alle i bedriften er med.
- Sett mål for alle aktiviteter i markeds/salgsplanen.
- Evaluer planer og aktiviteter hyppigere enn før. Ting endrer seg fort!
- kke «TRO» at ting fungerer. Oprativt spør kunder, samarbeidspartnere og andre om råd, tips og synspunkter. Innvolver!
- Påse at integrering av sosiale medie aktiviteter i salgs/markedsplanen er tilstede. Er det ikke det, så riv den i stykker og begynn på nytt!
- Til syvende og sist. Påse at dere har med dere salgs- og markeds mennesker som elsker kundekontakt, og som ser viktigheten av å være ute «der det skjer». Ikke kun mennsker som har en teoretisk forståelse av kunder, produkter, marked og konkurrenter.

 Følg gjerne Henning Aarsand Consult på facebook for flere tips om salg, marked og ledelse:

http://www.facebook.com/pages/Henning-Aarsand-Consult/106007876099339 

Hva gjør dere for å samkjøre salgs og markedsplanen?

Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar