fredag 15. juni 2012

«Sånn har vi alltid gjort det, og det fortsetter vi med»


Kjenner du deg deg igjen? Eller har du hørt det fra ledelsen der du jobber?
I veldig mange bedrifter er villigheten til nytenkning og innovasjon minimal! Bedrifter som ikke evner å tilpasse seg markedsendringene vil få de vanskelig fremover.
Hva legger jeg så i dette?
  • Handlemønstrene har endret seg og vil endre seg radikalt
  • Mange bedrifter lever idag av et agentur.  Endringene som skjer vil gjøre agenturleddet overflødig om man ikke skaper en merverdi utenom produktet/tjenesten for eierene av brandet.
  • Mellomledd vil bli borte. Et godt eksempel er aksjemeglerene som erstattes av roboter. Samme skjebne vil skipsmeglere og sammenlignbare aktører
  • Måten man driver butikk må endres. Linken mellom det digitale og innsatsen i butikkene må forbedres. 
  • Skap en nisje eller allier deg med de store bedriftene i din bransje. Mellomstore bedrifter vil få det tøft fremover.
  • Kravene til bedriftens ansatte har endret seg radikalt. Stillingsbeskrivelser må endres. 
  • Kunden i sentrum! Har aldri vært viktigere. 
  • Internasjonale store aktører vil etablere seg i det norske markedet. De ser på norden som et marked.
  • Kombinasjonen av innovative unge mennesker og mennesker med lang erfaring har aldri vært viktigere.
  • Styrer bestående av kun + 50 år er en direkte trussel mot bedriftens eksistens
  • De som var konkurrentene deres tidligere er ikke nødvendigvis konkurrentene deres 3 år frem i tid. Analyser det, og ta det seriøst.
Dette er som sagt bare noen eksempler. 
Hvordan tilpasser man seg fremtidens handlemønstre i din bedrift?
henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar