tirsdag 8. mai 2012

Leder? Husk at dine ansatte er og blir et produkt av deg selv!


Jobben som leder er kompleks og utfordrende. Det finnes utrolig mange dyktige ledere som innehar både gode utdannelse, erfaring og ikke minst kunnskap om mennesker, men 
desverre ser man alt for ofte at lederen har god utdannelse, men burde aldri ha jobbet med mennesker. 
For stor fokus på utdannelse og manglende fokus på menneskelige egenskaper gjør at bedrifter og byråer bommer på ansettelsene. Ofte kommer ikke de som ville blitt de beste lederene engang inn på intervju pga manglende utdannelse.
Noen eksempler på hvorfor medarbeiderene blir et produkt av deg som leder:
  • Følger ikke du opp avtaler, mål eller selskapets visjon, så vil ikke de ansatte over tid heller gjøre det.
  • Er ikke du resultatorientert vil heller ikke de ansatte bli/forbli det.
  • Er du ikke rettferdig ovenfor dine ansatte vil det føre til negativ atmosphere som igjen går utover resultatene
  • Godtar du stor avvik hos medarbeiderene vil det spre seg et aksept for at det er greit.
  • Følger du ikke opp avtaler vil det over tid blir oppfattet som akseptert hos medarbeiderene, og de vil gjøre det samme.
  • Er ikke du rettferdig ovenfor dine ansatte vil det føre til negativ omtale bak din rygg.
  • Innvolverer du ikke medarbeideren vil de over tid miste motivasjonen/inspirasjonen og dermed lojaliteten til deg og bedriften.
  • Evner du ikke å bygge «riktig lag» med riktig og utfyllende kompetanse vil det skade resultatene og trivselen. Et fotball lag med 11 spisser på laget skaper sjelden gode resultater.
  • Er du en sjef med stor «S», vil du neppe holde på ansatte over tid. Det sliter på organisasjonen.
  • Godtar du dårlige resultater og holdninger vil det skape en negativ bedrifts kultur.
  • Deltar du ikke sosialt på jobben vil du miste dyrebar informasjon som igjen kan være viktig for ansattes trivesel og bedriftens resultater.
  • Slår du ikke ned på brudd på bedriftens etiske lover og regler vil bruddene over tid bli legalisert.
Har du eksempler på ledere som som via sin atferd skaper dårlige holdninger og resultater?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar