mandag 21. mai 2012

Derfor kutter GM ut Facebook, Super Bowl og andre markedskanaler/aktiviteter


De siste ukene har man kunnet lese om hvordan GM (General Motors) kutter ut forskjellige markedskanaler som for en tid tilbake ville vært helt utenkelig å kutte.
I forrige uke gikk de ut med at de slutter med all betalt annonsering på Facebook, og idag annonserte de at de ville kutte all annonsering i forbindelse med Super Bowl. Noe som ville vært helt utenkelig for en tid tilbake. De sier rett ut at det «koster mer enn det smaker».
Jeg er ganske sikker på at de vil kutte ut andre medier i nærmeste fremtid også. Mye har endret seg.
Flere bedrifter kan, bør og vil endre hva markedskronene sine skal gå til det neste året.

Når dere setter opp neste markedsbudsjett, så ta i betraktning dette:
  • Hvor ofte klikker du på annonse på en nettavis? Om du skulle klikke kommer det av at du trykket feil? (Alt for mange klikk på annonser i nettaviser kommer av at folk klikker feil.)
  • Facebook - Klikker du på annonser på Facebook? Facebook er en genial kanal for å promotere bedriften, men begrens bruken av betalt annonsering. Sett heller av ressurser til å jobbe med de mulighetene som Facebook gir gratis.
  • Nettkataloger - Går du inn på 1881, gulesider eller andre kataloger når du søker en bedrift, eller søker du på Google? Vær synlig på Google. Kutt ut nettkataloger!
  • Lokker reklamebyrået, mediabyrået med «flotte» tall og statistikker? Vær kritisk. Se bak tallene! Snakk med eksisterende kunder, potensielle kunder og gjør deg opp din egen mening. Alt for mye av trafikktallene er oppblåst og gir ikke den effekten som dere ønsker!
  • Kombiner oprative og strategiske aktiviteter. Jo mere som blir digitalt, jo viktigere blir det å være ute hos kundene
  • Hvor mye av markedskronene brukes til oprative aktiviteter? Bruk mer. Alt for få tar oprative aktiviteter seriøst nok. Ofte kommer det av at markedføreren ikke liker oprativ kontakt. (Ref: Oprativ - Bruke tid ute i «feltet» sammen kundene.)
Hva tror dere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar