søndag 19. februar 2012

Hvordan oppføre seg i sosiale medier?


Skillelinjene mellom deg som ansatt og privatperson er «hårfin» i sosiale medier. Her er mine erfaringer og tips:
  • Ikke legg ut eller si noe du ikke kunne sagt til en person «face to face»
  • Du som privatperson har et ansvar ovenfor arbeidsgiveren din. Selvom du ikke snakker for selskapet du jobber for. Bør du huske at leserene dine raskt vil linke deg til bedriften din, om den står nevnt. Det hjelper ikke at du skriver at du snakker som privatperson, og ikke som bedrift!
  • Snakk positivt om kundene. Aldri negativt.
  • Ikke gi ut sensetiv informasjon om klienter, kunder eller samarbeidspartnere
  • Snakk ikke stygt om konkurrentene
  • Lytt! 
  • Tenk nøye igjennom i hvilke kanaler du ønsker å legge til kunder
  • Ikke snakk negativt om kollegaer 
  • Alle tar seg en øl, alle går på fest og de fleste lever et utsvevende liv på sin måte, men spar deg for de mest bisarre bildene og videoene. Det er ikke farlig eller negativt å skrive at du tar deg en øl, men legg ikke ut bilde av deg selv «dødrukken»
  • ALLE headhuntere vil google deg! Alle headhuntere vil foreta sosiale søk på deg. Ikke glem det!
  • Legge ut humor eller artige fraser engasjerer, men aldri legg ut noe som kan diskriminere eller direkte såre andre mennesker
  • Mobbing er ikke akseptert i noen form! Hverken digitalt eller fysisk. 
  • Har bedriften digitale retningslinjer, så følg dem. 
  • Har du sluttet i jobben din, så er ikke sosiale medier stedet for å snakke «dritt» om tidligere arbeidsgivere. Norge er lite. En «vakker dag» vil du møte igjen de, den du snakket ufint om. «Enten på heisen ned i karrierstigen, eller på vei opp»
Hvor mener du at skillelinjene går mellom privat og bedrift i sosiale medier?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar