onsdag 15. februar 2012

Hvordan binder dere salgs- og markedsarbeidet sammen?


Jeg har jobbet for bedrifter hvor markeds- og salgsavdelingen knapt nok snakker sammen.
Internt snakker man om at «DE» driver med markedsføring, og «VI» driver med salg! Slike bedrifter er dømt til å misslykkes. 
Allerede på skolen starter man å predikte feil holdninger iforhold til hvordan salgs- og markedsarbeidet fungerer. 
Selv på markedsstudiene på BI er det ikke uvanlig å høre at 90% ikke vil jobbe med salg. De vil jobbe med markedsføring. Når man da vet at man markedsfører seg for å selge mer (Som oftest), og at sikkert 60-70% av studentene ikke vil få en ren markedsjobb, så har man en utfording. For å være litt stygg, så er det desverre mange som ikke burde valgt markedsstudiet.
Bedriftene fremover kommer til å ønske seg kunde- og salgsorientert mennesker med forståelse for hvordan markedet fungerer. Mennesker som liker å jobbe med kundene på et strategiske og oprativt nivå. 
Det hjelper ikke å lage en fin markedskampanje når de som står i butikken ikke har fått informasjon om kampanjen, eller har kompetanse til å kommunisere det markedsavdelingen ønsker.
Her er mine tips:
  • Lokaliser selgere og markedsførere sammen
  • Sett felles strategiske og oprative mål
  • Samkjør salgs- og markedsplanen. 
  • Alle selgere og markedsførere skal innvolveres og forstå hverandres arbeidsoppgaver
  • Alle selgere og markedsførere skal ha kunden i sentrum, og oprativt være ute hos kundene
  • Ansett markedsførere med salgserfaring
  • Ha fokus på ROI i alle ledd i organisasjonen
  • Påse at alle markedsaktivitene forankres og synliggjøres i alle ledd i organisasjonen
  • Skap en ærlig, åpen og  gjenkjennelig markedsføring. Det hjelper ikke å tvinge igjennom et budskap om at dere er best på service hvis ikke en kunde kjenner seg igjen i det. 
  • Slå hardt ned på uetisk salg. Selger som ikke følger bedriftens verdier og normer må irettesettes.
  • Sosiale medier er kommet for å bli. Overvåk, delta, lytt, integrer og innvolvere. Skap forventninger som dere greier å holde.
Hvordan jobber man med salg og markedsføring i din bedrift?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar