mandag 2. januar 2012

Er bedriften deres klar for 2012?


Nytt år, nye muligheter!
Vi går inn i et år som de fleste spår at vil bli tøfft!
2012 blir året hvor mange bedrifter vil måtte innse at måten man jobber med salg og markedsføring har endret seg, og foreta nødvendig kursendring.
Her er noen av mine tanker for 2012:
  • Mål alle ledd i organisasjon. Ikke bare kvantitativt, men også kvalitativt. Mennesker liker å bli stillt krav til. Jobber alle etter mål i deres bedrift?
  • Ha kunden i fokus i ALLE ledd i organisasjonen. Har dere det? Eller tror dere at dere har det?
  • Følg opp de ansatte enda tettere. En medarbeidersamtale i året er defintivt for lite. Hvor ofte prater du med dine ansatte?
  • Innse at dere MÅ delta i sosiale medier i en eller annen form. Har dere integrert sosiale medier med eksisterende salgs- og markedsstrategi?
  • Når gikk dere sist igjennom stillingsinstruksene? Gå igjennom dem. Tilpass dem. Mye har endret seg. Hvor ofte går dere igjennom arbeidsoppgavene til de ansatte?
  • Samkjør eksisterende markedsaktiviteter med oprative tiltak. Kombinasjonen av sosiale medier, gamle medier og oprative kampanjer hos den enkelte bedrift vil være en stor suksess faktor. De som vil lykkes best er de som greier å flytte folk fra den digitaleplattformen til fysiske møter. Hvordan jobber dere oprativt med markedsaktivitetene deres? 
  • Fjern «rå» selgerene. Negativ omtale vil spre seg enda raskere i og med at ting går i sanntid. Har dere råd til å ha en som ødelegger omdømmet deres?
  • Fjern lite oprative markedsmennesker. Ansett mennesker som har faglig tyngde kombinert med at de liker kundekontakt.  Når var markedssjefen din siste ute hos kundene?
  • Samkjøre salgs- og markedsplanen deres! Gjør dere det? Eller tror dere at dere gjør det?
  • Informere bedriftens ansatte enda mer og oftere. Mennesker liker å bli innvolvert. Hvor ofte og hvordan gir du medarbeiderene dine informasjon?
  • Vær ærlige med dere selv! Vil dere leve av det dere gjør idag 2, 5, 10 år frem i tid?
  • Dyrk deres ansatte. Digitale nyvinninger kan IKKE erstatte mennesker. De kan kun forenkle og forbedre. Hva gjør dere for å ta vare på de ansatte?
  • Landegrensene viskes ut. Har dere en plan for hvordan dere skal håndtere konkurranse fra globale aktører?
  • Handlemønstrene til kundene endrer seg. Netthandelen kommer til å ta yttligere av. Den største utviklingen vil komme på den mobile plattformen. Hvordan ser nettsidene deres ut når dere logger dere på via mobiltelefonen?
  • Lag nettsider som er tilpasset andre digitale plattformer enn pc og mac. Er nettsidene deres tilpasset lesebrett og mobiltelefoner?
  • Legg ut nytt innhold på nettsidene hyppig. Hvor ofte oppdaterer dere nettsidene med ny informasjon?
  • Bruk mediebyråene og reklamebyråene anderledes. Ikke sett bort dialogen med kundene deres til eksterne. Ta kontrollen selv! Bruk dem derimot til å utvikle innhold, og som sparringspartnere.
  • Eksponer samarbeidspartnerene deres. Finn nye. Lag felles strategier. Ikke bare legg dem ut på nettsiden deres, men la de få presentere seg. Lag vinn vinn samarbeidsavtaler. Har dere gode samarbeidsavtaler idag? Eller kun gode samarbeidsavtaler på papiret?
Noen tanker. Hva tror dere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar