torsdag 15. desember 2011

Observasjoner fra de Svenske Webdagene


De svenske webdagene ble avsluttet igår. Mye spennende informasjon, og god dekning via liveoverføring fra Bambuser.com
Her er noen av mine observasjoner:
  • Ving Reiser har redusert antall butikker fra 54 stk i år 2000 til kun 3 butikker i 2011. Sier mye om de voldsomme endringene reiselivsbransjen. Folk går inn på nett, og ikke i butikk for å bestille reiser.
  • Svar på alle spørsmål på Facebook. Ikke fjern ubehagelige spørsmål (Ving)
  • Forebygg negativ omtale ved å kontakte kundene i andre kanaler enn facebook/Twitter
  • Vings fremgang skyldes diskusjoner rundt reisene. Ikke bare Ving sin informasjon om reisemålene
  • Fansen på Facebook liker å bli innvolvert i produkt/tjeneste utvikling o.l
  • Ving har ingen kataloger lengre. Kun en «inspriasjonsavis», eneste som ikke er digitalt.
  • Facebook blir en plattform for transaksjoner, ikke det «neste internett»
  • «Sosiale medier er den største forandringen siden man oppdaget ilden, hjulet og alfabetet»
  • «Content isn´t king, conversation is»
  • 50% av svenske 3 åringer bruker internett
  • «Bedre med 10 fornøyde kunder som liker dere på Facebook, enn 1000 likes fordi at de kan vinne en IPAD»
  • Når dere velger Facebook plattform. Velg plattformen der kundene deres er.
  • Viktigste spørsmålet for bedrifter på Facebook: Hvilken ekstra verdi gir dere fansen deres ved å like dere på Facebook?
  • Man vil ha «ambassadører» for bedriften. Ikke bare 4000 som likes..
  • Svenskene bruker i snitt 11.5 timer på Facebook i mnd
  • Kvinner 55-60 år er aldersgruppen som vokser rasktest på Facebook
  • Sosiale medier har gjort at det ikke går ann å «bullshitte kundene lengre» -Weber og Shandwick
  • Vanligste feilen bedriftene gjør på Facebook er at de ikke har noen aktivitet på siden
  • B2B og sosiale medier. Facebook kompletterer Linkedin.
  • Unikt innhold er det som skaper engasjement på Facebook
  • Neste års buzzord i Sverige er (Realtid) sanntid..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar