Tiden hvor man hadde egne avdelinger/mennesker som utviklet salgs og markedsplaner er definitivt forbi. De gamle veggene mellom avdelingen er revet ned, og informasjonsflyten internt i bedriften er viktigere enn noengang.
Har man ikke innsett viktigheten av samspillet mellom salg og marked, så bør det tas tak i omgående.
Her er noen tips iforbindelse med utvikling av salgs og markedsplanen:
- Påse at markeds og salgsplanen er samkjørt og koordinert
- Informer alle i bedriften om hva som skal skje fremover. Ikke bare en gang men flere ganger. Repeter jevnlig, og synliggjør de viktigste punktene i salgs og markedsplanen fysisk i lokalet.
- Alle nye «perioder» (Mnd, kvartal, kampanjer etc) bør det arrangeres mini kick off hvor alle i bedriften er med.
- Sett mål for alle aktiviteter i markeds/salgsplanen.
- Evaluer planer og aktiviteter hyppig
- Ikke «TRO» at ting fungerer. Oprativt spør kunder, samarbeidspartnere og andre om råd, tips og synspunkter. Innvolver!
- Påse at integrering av sosiale medie aktiviteter i salgs/markedsplanen er tilstede. Er det ikke det, så riv den i stykker og begynn på nytt!
Til syvende og sist. Påse at dere har med dere salgs og markeds mennesker som elsker kundekontakt, og som ser viktigheten av å være ute «der det skjer».
Tro at strategien er vellykket er ikke lenger lov! Man skal vite!
Tro at strategien er vellykket er ikke lenger lov! Man skal vite!
Hva gjør dere for å samkjøre salgs og markedsplanen?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar