tirsdag 1. februar 2011

Salgstips - Hva bør en selger unngå?

Jobber du med kjøp og salg bør du unngå følgende:
  • Ikke snakk stygt om konkurrentene dine. For det første er det uprofft. For det andre viser det at selgeren mangler egne argumenter for hvorfor kunden skal kjøpe av akuratt han/henne.
  • Ikke la deg bli satt ut av uforutsette spørsmål. Still forbredt. Påse at du styrer  kunden inn på ønsket spor ved å stille gjennomtenkte spørsmål
  • Ikke mist motivasjonen selvom du har en dårlig dag på jobb. 
  • Unngå «mumling» i telefonen/møtet
  • Jeg tror/Jeg syntes/Jeg tror ikke/kan/hvis/Jeg tror ikke/Jeg lurer på er svake ord som skaper tvil hos kunden. Prøv å unngå det.
  • Kle deg etter anledningen. Skal du på en byggeplass, så la dressen være hjemme.
  • Unngå overdreven skryt av kunden. Enkelte selgere har en tendens til å «lovprise» hver setning som kommer ut av kundens munn. «Skryt med måte»
  • Unngå for mange fremmedord. Kunden lar seg ikke imponere av en rekke tekniske ord. Det enkel er ofte det beste, og fører til en kortere beslutningsprosess.

Hva er deres erfaringer? Hva bør man absolutt unngå som selger?


Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar