onsdag 6. oktober 2010

Lyttingens 4 faser

Det er en grunn til at vi har fått utdelt 2 ører og en munn. Som ”ivrig” selger kan det være lett å glemme det. Lyttingens faser er delt opp i 4:
1.      Høre
2.      Tolke
3.      Vurdere
4.      Reagere
Det første trinnet i lyttingen er å høre de ordene som blir benyttet. Men ord i seg selv har ikke noen mening. Det er menneskene som tillegger ord mening.
Det neste trinnet blir derfor å tolke hvilken mening den andre parten har lagt i disse ordene. Dette er en indre prosess vi gjennomfører, som vil være skjult for andre.
En naturlig fortsettelse av lytteprosessen er å vurdere det som blir sagt opp mot våre egne erfaringer, kunnskap og holdninger. I denne fasen kan vi moralisere, kritisere og generalisere ut i fra subjektive oppfatninger. Eller vi kan foreta en objektiv sammenligning med våre forhåndslagrede data og trekke nye slutninger.
Avhengig av hvilken prosess vi velger å gjennomføre, vil vi reagere med enten å si oss enig/uenig med taleren, eller stille nøytrale spørsmål for å kontrollere om vi har oppfattet budskapet riktig. Slike spørsmål hjelper taleren til kritisk å vurdere sine ytringer og omformulere dem til et tydeligere språk.
Et naturlig element i aktiv lytting er å vise at vi lytter. En konkret reaksjon fra vår side må til for å vise taleren om han har lykkes i å overføre sitt poeng.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
For de av dere som ikke er medlemmer av grundertips ennå vil jeg anbefale å legge dere til gruppen. Det foreligger 2 tilbud for gruppens medlemmer:
1.      INSEAD Professor til Norge!
Professor Jean Claude Larreche er ventet til Norge etter jul.
Larreche har blitt verdensberømt for sin bok "The Momentum Effect".
Medlemmer av "Grundertips" vil få spesialinvitasjon til hans foredrag i Lillestrøm.
Det selges kun 250 billetter i Norge.
2.      Styrefrokost – Sosiale medier.(28.oktober)  Med Pål Eskås - Mediehussjef Mediehuset Romerike/adm.dir Romerikes Blad.
"Medieutvikling - fra papir til nett, sosiale medier mm"
Med vennlig hilsen
Henning aarsand
Bli tilhenger av utgiveren av salgstipsene: HENNING AARSAND CONSULT
http://bit.ly/c7qpz5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar