fredag 4. februar 2011

Ledelse - Hvorfor kritiserer mange idrettsledere egne utøvere i media?

Har som mange andre stor interesse for idrett, og selv drevet toppidrett. 

Det som aldri slutter å forundre med er at idrettsledere, trener, coacher og styrerepresentanter i klubbene går ut i media for å kritisere enkeltutøvere pga dårlige prestasjoner.
Dette strider mot alle mine prinsipper for god ledelse. 
At en idrettsutøver leverer en dårlig prestasjon har skjedd, og kommer til å skje igjen, men hvorfor idrettsutøveren nærmeste støtte apparat bretter det ut i media har jeg ingen forståelse for.
Spilleren/utøveren selv vet bedre enn noen annen at han/hun gjorde en dårlig prestasjon!
Noen ganger bruker coachen media bevisst for å «bryte» ned en utøver.
Ofte er det for å redde seg selv, men det kan også foreligge  et ønske om å «bryte» ned spilleren/utøveren for å fremprovosere en reaksjon.
Uansett så mener jeg fremgangsmåten er feil, og jeg for min del mister respekten for personen.
Ros i plenum, ris under 4 øyne bør fortsatt være «medisinen» for å fremme store idrettsprestasjoner.
Hva mener dere? Er det riktig av en idrettsleder å gå ut i media å kritisere individet?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar