Jeg har selv vært etablert på forskjellige sosiale plattformer over lang tid. Både som privat person og som bedrift. Kombinert med det hjulpet mange kunder igang med å implemtere sosiale medier inn i selskapets kommunikasjons/markedsstrategi.
Når den sosiale strategien er etablert, profiler utarbeidet og det har gått en tid, så har jeg testet følgende med stor suksess:
- Ta kontakt med noen/alle de som følger bedriften din. Gjør skrivet personlig. Fortell personen at dere er veldig opptatt av å vite hva han/hun syntes, og at dere er veldig glad for at han/hun følger dere.
- Still innvolverende spørsmål til leseren.
- Hva gjør at du følger oss på....?
- Hva syntes du er bra/mindre bra?
- Har du forslag til hva vi kan gjøre anderledes?
- Har du prøvd produktene våre? Eventuellt har forslag til hvordan vi kan gjøre produktene/tjenestene våre enda bedre?
- Hva skal til for at du forteller andre om oss?
- Hva skal til for at du inviterer ditt nettverk til våre sosiale medie profiler
- Hvordan fant du oss på «facebook, linkedin e.l»?
- Gi bort noe til de som besvarer. Uansett om dere får positiv eller negative tilbakemeldingerPåse at dere følger opp
- de som svarer dere. De fleste vil/kan bli gode ambassadører for dere fremover. Gjør svarene personlig
Hvilken respons har jeg fått?
- 99% er positive. De føler seg priviligerte som blir fulgt opp.
- De tar seg tid til å besvare spørsmålene.
- Få eller ingen avfølger bedriften
- Noen svarer ikke, men de avfølger ikke bedriften av den grunn.
- Flere tar kontakt i ettertid.
Har dere erfaring med dette? Hvordan har dere eventuellt gjennomført slike analyserer?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Henning,
SvarSlettbra tänkt, tycker jag. Bra liv bygger på dialog;-)
Trevlig helg!
Rolf
www.humanguide.eu
Takk, Rolf!
SvarSlettHelt enig med deg.
Ønsker deg en god helg,
Henning