Viser innlegg med etiketten digital markedsføring. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten digital markedsføring. Vis alle innlegg

fredag 27. januar 2012

«Jeg er fornøyd med den leverandøren vi har idag»

Hvor ofte får man ikke høre at kunden er fornøyd med tjenesten/produktet de har idag?

Ofte!
Hva kan man så gjøre for å få kunden til å innse at ditt produkt/tjenesten er bedre?
Her er noen tips:
  • Grav dypere i kundens erfaringer med eksisterende produkt/tjeneste
  • Lytt, noter og tenk ut hvordan din tjeneste/produkt kan løse kundens behov på en bedre måte
  • Fokuser på å finne en ting som dere er mye bedre på
  • Påse at du har satt deg inn i alle fordeler ved ditt eget produkt
  • Vit hva som skiller dere fra konkurrentene deres
  • Du bør sette deg inn i hva konkurrentene dine er dårlig på
Hvordan håndterer du en situasjon hvor kunden sier de er fornøyd med produktet/tjenesten de har idag?

lørdag 14. januar 2012

Salgspresentasjon - Vit hva du skal si!


Det er viktig å vite hva du skal si. Påse at du har full kontroll på presentasjonen, og ikke minst er forbredt på innvendingene du kan møte. 
Tenk deg 2 forskjellige filmer som du skal gjenfortelle. Den ene filmen er selve presentasjonen. Den andre filmen er innvendingene du kan komme til å møte. 
Skap en opplevelse for kunden. Du selger ikke bare et produkt eller tjenester. Du selger en opplevelse!
Bestem deg for hva du ønsker å få ut av presentasjonen? Ha et klart mål!
Hva er budskapet ditt?
Hvilke elementer er viktig for deg å få frem?
Hva ved produktet ditt er viktig å få frem?
/Henning

søndag 8. januar 2012

Innvoativ markedsføring - Ta hensyn til dette.


  1. Vær alltid ærlig! Nye medier gjør at konsekvensene av uærlighet kan bli fatale.
  2. Fokus på innhold. Lag relevant innhold for potensiell og eksisterende kunder.
  3. Vis alltid respekt for tilbakemeldinger for kundene dine.
  4. Innvolver kunder og samarbeidspartnere
  5. Markedsføring på tvers av bedriftene. Kan dere trekke synergier av hverandre?
  6. Gjør det enkelt for kundene dine å finne dere.
  7. Gjør innhold enkelt å dele. Beste markeføringen er fortsatt «Word of mouth».
  8. Optimaliser for søkemotorene
  9. Ikke bare lytt til kundene dine. Vis ved handling at du lytter.
  10. Knytt markeds,salgs og produktutvikling tett sammen.
  11. Ikke push ut reklamebudskap som ikke forbrukerene kjenner seg igjen i. Forbrukerene idag er mye mer observante. Eks: Er dere ingen lavprisaktør, så hjelper det ikke å pushe ut stoff om at dere er det. Kunden gjennomskuer dere.
  12. Større fokus på «Pull» markedsføring. Mindre på «Push».
Hva er deres erfaring?
/Henning

onsdag 23. november 2011

Har dere evnen til å tenke nytt?


At ting endrer seg er forsåvidt ikke noe nytt, men tempoet i endringene er betydelig økt de siste årene. Bedrifter som ikke tilpasser seg dette tempoet vil i mange tilfeller ikke eksistere 5-10 år frem i tid. De produktene og tjenestene dere lever av idag er ikke nødvendigvis det som vil være kjerneproduktene deres frem i tid.
Her er noen eksempler:
  • Mediehusene - Salg av papiraviser er sterkt synkende og vil falle yttligere! Samtidig sliter mediehusene med å skape digitalt innhold som leserene vil betale for.
  • Agentur holdere av store kjente brands - Klare tegn hos store kjente brands at de tar mer og større direkte kontroll over forhandlerene/sluttkunden. Mere går rett til butikk, og ikke innom de som sitter på agenturet. Kombinert med at de drifter netthandlene sentralt, og bygger egne brand-stores i det enkelte land.
  • Markedsføreren som ikke liker salg + direkte kundekontakt digitalt/oprativt ute hos kunden vil bli lite etterspurt.
  • Teleopratører må endre seg. Folk sender mindre og mindre sms/ringer mindre(over nett) + datatrafikken går opp. Konkurranse fra internettopratører.
  • Styrene i bedriftene. Styresammensetning av folk med lang erfaring og innovative yngre mennesker blir enda viktigere. Rene «Gubbe» styrer er en trussel mot den enkelte bedrift.
Har dere ikke gjort det, så er det på tide å  evaluere eksisterende drift + legge planer fremover. Ikke sitt å se på endringene som skjer. Tenk 2-5-10 år frem i tid.  Påse at ledelsen ikke klorere seg fast i det som har vært, men istedenfor evner å se nye muligheter i et marked som vil endre seg raskt.
Hva tror dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 19. oktober 2011

Aktiv jobbing med de som «LIKER» Facebook siden.

Mange bedrifter har idag en side på Facebook. Noen legger opp til dialog mens andre kun har en side som informerer om bedriften.
Få bedrifter jobber aktivt og oprativt med de som «liker» dem på Facebook.
Jeg har testet litt forskjellig. Tatt direkte personlig kontakt med de som følger min egen bedrift.(Mail,Facebook)  Spurt om tips/råd, evaluert de som liker siden, katagorisert dem, invitert dem til «happenings», gitt bort tjenester/produkter osv. 
Den personlige kontakten med de som liker siden har ført til bare positiv respons, og gjør at man kommer i enda tettere kontakt med potensielle kunder, samarbeidspartnere eller andre spennende forbindelser.
Still deg følgende spørsmål:
Hva vet du egentlig om de som følger deg? 
Vet du hvorfor de følger bedriften? 
Hva ønsker de mere av? Hva ønsker de mindre av?
Ønsker de å bli innvolvert? Kunne det tenkes at man kan bygge «prosjektgrupper» av de som følger deg? (Teste nye produkter, evaluere reklame o.l)
+++
Samspillet mellom «push og pull» kommunikasjon i sosiale medier er ikke godt nok testet ut ennå, men jeg helt sikker på vi i fremtiden kommer til å se at bedrifter vil jobbe mye mere aktivt med de som følger bedriften på forskjellige sosiale medier.
Hva tror dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

mandag 3. oktober 2011

Digitale tips for bedrifter (Sosiale medier)


  1. Gjør nettsiden "delbar". Påse at det er mulig å dele all informasjon som ligger på nettsiden.
  2. Har nettsiden deres gått ut på dato? Ta en kikk på konkurrentene sine sider.
  3. Gjør nettsiden enda mer levende. Siden bør være dynamisk. Ikke statisk.
  4. Inviter til dialog på froskjellige digitale plattformer
  5. Link sidene opp mot forskjellige sosiale medier. Påse at «liker» knappen ligger på toppen av innleggene.
  6. Påse at bedriften synliggjør hvor man kan finne dere/finne informasjon om dere:
  • Egne medier: Nettside, Facebook side, YouTube, Twitter
  • Kjøpte medier: Oversikt over i hvilke «kjøpte» medier de kan finne dere. (Tv, Radio, Blader o.l)
  • Sosial oversikt: Alt som skrives om dere på blogger, aviser, radio spotter, tv o.l
  1. Skal dere ha konferanser, frokostmøter eller andre arrangementer så påse at dere lager en egen #hashtag. Dette for å samle all informasjon rundt arrangementet. Fortell det til deltagerene før arrangementet.
  2. Skal dere ha konferanse,  så lag en konkurranse hvor de som «sjekker inn» kan vinne en premie. 
  3. Vær aktive på sosiale medier. 
  4. Har dere en online sosiale kundeservice så påse at dere informerer om innenfor hvilke tidspunkter på døgnet spørsmål vi bli besvart
  5. Del kunnskap på digitale plattformer
  6. Spør om tips og råd før dere kommer med nye produkter og tjenester. Husk det er de som eventuelt kommer til å kjøpe produktene/tjenestene deres.
  7. Ikke snakk negativt om konkurrenter i noen sosiale forum. Fokuser på egen bedrift
  8. Påse at dere har en klar plan for hvordan dere skal håndtere en eventuell krise. Hva gjør dere om dere kommer i en lignende situasjon som Adecco var/er i? Ting sprer seg raskt
  9. Lytt, lytt, lytt.  Ta til dere det lesere/tilhørere sier. Vis med klare eksempler at noen av tilbakemeldingene blir «satt ut i praksis». Belønn den som kom med forslaget.
  10. Referanser på egne nettsider er vel og bra, men hvorfor ikke legge dem ut på enkelte sosiale medier?
  11. Driver du hotell, butikk, cafe eller andre lignende tjenester, så påse at gjesteboken deres legges digitalt. Lag en blogg ut av det. Referansene sine egne ord blir søkbare. 
  12. Vurder nøye hvilken verdi annonsering i aviser gir dere. Hvor ofte klikker du på en annonse på VG/Dagbladet. X antall klikk på annonser deres trenger ikke å være imponerende.. Veldig mange av klikkene kommer fra folk som har klikket feil..
  13. Sett ikke bort deres digitale markedsføring til andre! Bruk byråer og lignende som «sparrings» partnere, til å utvikle tjenestene, men for all del styr det selv. 
  14. Eksperter i sosiale medier er det nok av. Møter du på dem, så vær skeptisk
  15. De største byråene er ikke nødvendigvis de som er best på digital markedsføring/Sosiale medier. Sjekk ut mindre byråer. Ofte er det ekstremt dyktige mennesker som har gått ut av de større selskapene fordi at de ikke får gjennomslag for sine ideer.
  16. Påse at markedssjefen deres er operativ og «up to date». Inneholder ikke markedsplanen noe om digitale medier(Sosiale medier), liker ikke markedssjefen operativ å jobbe med kundene eller setter markedssjefen alt bort til byråer, så er kan det være på tide å ta en evaluering av han/henne.
  17. Synergiene mellom gamle og nye medier er nøkkelen til suksess. Påse at de «spiller» på lag.

Hva legger dere størst fokus på iforhold til deres digitale markedsføring/strategi?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

fredag 12. august 2011

Markedsføre ett produkt uten selv å ha vært ute hos kundene er galskap!

Med fare for å være «djevelens advokat» ser jeg at mennesker som utvikler bedriftens markedsplaner ikke selv har vært ute hos kunden. For meg er det rene galskapen!
Hvordan skal man tilrettelegge en best mulig markedsplan uten å selv ha erfart på kroppen hvordan kundene/potensielle kunder reagerer på produktet/tjenesten? 
Uten selv å ha opplevd hvordan kunden oppfatter produktet? 
Uten å vite hvilke standing selskapet har i markedet? 
Uten å vite egentlig hva kunden ønsker?
Uten selv å ha erfaring på hva som er så unikt?
Svaret man får er at man har fått fortalt, det har vært kjørt undersøkelser og dette markedet har vært sånn i alle år..
Her bommer bedriftene, markedsførerene og byråene.
Kom dere ut til kunden. Sett teori ut i praksis, og skap bedriftens profil sammen eksisterende og potensielle kunder.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 10. august 2011

Den digitale mediehverdagen fører til at man må fokusere på enda tettere personlig kundekontakt!


Det meste går digitalt om dagen. Måten man markedsfører seg og ikke minst måten man kommuniserer med kundene. Kontaktpunktene med kundene blir færre, mer automatisert og ikke minst mindre personlig.
Man sender sms/mail eller kommuniserer via forskjellige sosiale medier for å holde kontakt med kunden. På mange måter er det positivt, men glem aldri den personlige kontakten!

Naturlig nok skal man markedsføre seg og jobbe digitalt med kunden, men for å lykkes/holde på kundene over tid vil kundearrangementer, og ikke minst faste møtepunkter bli enda viktigere fremover. Kortsiktig kan bedriftene spare penger på å kutte ut/begrense kundekontakten, men over tid vil de bli taperene da lojaliteten til kundene blir mer begrenset.
Har man ikke en plan for hvordan man personlig skal holde kontakt med kunden fremover så lag en plan som skaper et sundt forhold mellom digital og personlig kontakt!
Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

mandag 18. juli 2011

Oprativ suksess i sosiale medier?!

Det blir skrevet mye bra om sosiale medier og hva som skal til for at bedrifter skal lykkes. 
Det skrives lite om er hvordan man oprativt skal lykkes med sosiale medier. 
Sosiale medier er en effektiv måte for bedriften til å skape dialog med kundene, men glem aldri den personlige konktakten, og den oprative jobbingen med kundene. 
Samspillet mellom oprativ jobbing med sosiale medier og direkte kontakt med kundene vil være den største suksess faktoren for de fleste bedrifter fremover.
Idag ser man at bedrifter drar igang kampanjer hvor man innformer om kampanjer/deals på facebook, annonser, tv, radio og lignende. Men hvorfor gjør ikke bedrifter det i motsatt rekkefølge av og til? 
Hadde det ikke vært en mulighet å kjøre kampanjen i selve butikken? Eller begge deler? Hva med å sette opp plakater, lære opp butikkansatte og rett og slett rute folk mot de sosiale mediene når kundene kommer inn i butikken?
Jeg har enda ikke vært i en butikk hvor de butikkansatte forteller meg om en kampanje eller lignende som kan gi meg en fordel ved å legge meg til på facebooksiden, nettsiden eller andre sosiale nettverk. Jeg har heller ikke opplevd at de butikkansatte har en pc/mac i butikken hvor de faktiskt oprativt «der og da» kan legge meg til/invitere meg. Hvorfor ikke?
Ikke noe kan erstatte den personlige kontakten man får med kundene på telefonen eller direkte i butikken. Suksessen deres på nettet/sosiale medier starter fysisk i butikken, og ikke på nettet. Jeg tror at de som vil lykkes best med sosiale medier i fremtiden blir de som er dyktigst på å skape forståelse hos de ansatte for hvor viktigheten av samspillet mellom salg og marked. De som skjønner viktigheten av å kombinere salgs og markedsopplæring. De som aktivt følger opp og belønner de ansatte som oprativt tar tak i dette i butikkene. De som ser verdien av databaser hvor kundene får legge premissene. 
Hva tror du?
Kom dere ut av «komfort sonen deres», og begynn å jobb aktivt med salg og marked i «skjønn forening».
Fortsatt god sommer!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

torsdag 14. juli 2011

Markedsavdelingen + Salgavdelingen= SANT

Måten man jobber med salg og marked har endret seg, og kommer til å endre seg i enda raskere fart i årene som kommer. 
Den tid hvor det var klare skillelinjer mellom salgs og markedsavdelingen er borte. Har man ikke kommet til det punktet så er det på tide å våkne! Den gammeldagse måten å jobbe på vil ikke fungere!
Salgsavdelingen må bli mye mere markedsrettet og markedsavdelingen mye mere salgsrettet. De som vil lykkes best fremover er de som greier å skape synergier mellom markeds og salgsarbeidet, og bruke det aktivt ut mot sluttkundene, og ikke minst «vaske ut» skillelinjene mellom avdelingene.
Jeg tror som følger:
  1. Markedssjefen sin arbeidsdag vil bli «snudd på hodet». De vil bli mye mere salgsorienterte. Med nye digitale medier/sosiale medier vil de måtte jobbe enda mer aktivt mot kundene. Minst 70% av tiden kommer de til å måtte bruke til å jobbe aktivt på nettet, sammen selgerene og ute hos kundene. 30% vil brukes administrativt.
  2. Salgssjefer som selv ikke er ute å selger «aktivt» vil bli borte. 
  3. Markedsmennesker uten forståelse og lyst til å jobbe med salg vil ikke lykkes på samme måte som idag. Uten forståelse for hva som «virkelig» skjer ute hos kundene/i markedet  vil de ikke greie å tilrettelegge markedsarbeidet godt nok. Salgsorienterte markedsmennesker vil bli enda mer ettertraktede. Den typiske «jeg vil kun jobbe med marked personen» blir borte..
  4. «Cowboy selgere» må fjernes fra jobbene sine. Bedriftene har ikke råd til å ha mennesker som ikke følger selskapet sine etiske retningslinjer og visjon. Negativ omtale om bedriftene sprer seg som «ild i tørt gress» på nettet, og vil skade bedriftene i enda større grad fremover.
  5. Måten bedriftene benytter seg av mediebyråene / reklamebyråene vil endre seg. Behovet vil bli helt anderledes enn det er idag, og vil stille nye krav til salg/marked.
  6. Oprativ jobbing med kundene vil bli enda viktigere. Kombinasjonen mellom digital markedsføring og oprative kampanjevirksomhet vil bli enda viktigere, og vil påvirke salg/marked.
  7. Oprativ jobbing med digital markedsføring vil ligge «in house». 
  8. Kjøp av annonser (blader/aviser) i den formen det er idag vil bli betydelig redusert. Mer aktiv jobbing på nettet internt.
  9. Nettet gjør at landegrensene «viskes» ut. Store internasjonale aktører vil bli synlige i den norske markedet. Salg og marked må tilpasse seg utfordingene.
Hva tror dere? 
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: