Viser innlegg med etiketten sosiale medier. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten sosiale medier. Vis alle innlegg

mandag 2. januar 2012

Er bedriften deres klar for 2012?


Nytt år, nye muligheter!
Vi går inn i et år som de fleste spår at vil bli tøfft!
2012 blir året hvor mange bedrifter vil måtte innse at måten man jobber med salg og markedsføring har endret seg, og foreta nødvendig kursendring.
Her er noen av mine tanker for 2012:
  • Mål alle ledd i organisasjon. Ikke bare kvantitativt, men også kvalitativt. Mennesker liker å bli stillt krav til. Jobber alle etter mål i deres bedrift?
  • Ha kunden i fokus i ALLE ledd i organisasjonen. Har dere det? Eller tror dere at dere har det?
  • Følg opp de ansatte enda tettere. En medarbeidersamtale i året er defintivt for lite. Hvor ofte prater du med dine ansatte?
  • Innse at dere MÅ delta i sosiale medier i en eller annen form. Har dere integrert sosiale medier med eksisterende salgs- og markedsstrategi?
  • Når gikk dere sist igjennom stillingsinstruksene? Gå igjennom dem. Tilpass dem. Mye har endret seg. Hvor ofte går dere igjennom arbeidsoppgavene til de ansatte?
  • Samkjør eksisterende markedsaktiviteter med oprative tiltak. Kombinasjonen av sosiale medier, gamle medier og oprative kampanjer hos den enkelte bedrift vil være en stor suksess faktor. De som vil lykkes best er de som greier å flytte folk fra den digitaleplattformen til fysiske møter. Hvordan jobber dere oprativt med markedsaktivitetene deres? 
  • Fjern «rå» selgerene. Negativ omtale vil spre seg enda raskere i og med at ting går i sanntid. Har dere råd til å ha en som ødelegger omdømmet deres?
  • Fjern lite oprative markedsmennesker. Ansett mennesker som har faglig tyngde kombinert med at de liker kundekontakt.  Når var markedssjefen din siste ute hos kundene?
  • Samkjøre salgs- og markedsplanen deres! Gjør dere det? Eller tror dere at dere gjør det?
  • Informere bedriftens ansatte enda mer og oftere. Mennesker liker å bli innvolvert. Hvor ofte og hvordan gir du medarbeiderene dine informasjon?
  • Vær ærlige med dere selv! Vil dere leve av det dere gjør idag 2, 5, 10 år frem i tid?
  • Dyrk deres ansatte. Digitale nyvinninger kan IKKE erstatte mennesker. De kan kun forenkle og forbedre. Hva gjør dere for å ta vare på de ansatte?
  • Landegrensene viskes ut. Har dere en plan for hvordan dere skal håndtere konkurranse fra globale aktører?
  • Handlemønstrene til kundene endrer seg. Netthandelen kommer til å ta yttligere av. Den største utviklingen vil komme på den mobile plattformen. Hvordan ser nettsidene deres ut når dere logger dere på via mobiltelefonen?
  • Lag nettsider som er tilpasset andre digitale plattformer enn pc og mac. Er nettsidene deres tilpasset lesebrett og mobiltelefoner?
  • Legg ut nytt innhold på nettsidene hyppig. Hvor ofte oppdaterer dere nettsidene med ny informasjon?
  • Bruk mediebyråene og reklamebyråene anderledes. Ikke sett bort dialogen med kundene deres til eksterne. Ta kontrollen selv! Bruk dem derimot til å utvikle innhold, og som sparringspartnere.
  • Eksponer samarbeidspartnerene deres. Finn nye. Lag felles strategier. Ikke bare legg dem ut på nettsiden deres, men la de få presentere seg. Lag vinn vinn samarbeidsavtaler. Har dere gode samarbeidsavtaler idag? Eller kun gode samarbeidsavtaler på papiret?
Noen tanker. Hva tror dere?

onsdag 21. desember 2011

Hvordan vil sosiale medier påvirke måten man selger?


At sosiale medier påvirker måten man kjøper og selger produkter og tjenester er det ingen tvil om. Vi er bare i startfasen på noe ingen vet hvor vil ende. 
Underveis dukker det opp en rekke muligheter. Før dere kaster dere over mulighetene så påse at dere har en gjennomtenkt og målrettet plan som står i stil med selskapets strategi.
For selgere er egentlig ikke sosiale medier noe nytt. Det er bare en ny plattform å skape dialog på. Salg via møter, telefoner, mail eller andre kanaler vil ikke bli borte. De vil bare suppleres. 
Eksempel:
Se for deg at du driver en klesbutikk. Kundene kommer inn i butikken din. Handler klær å går ut igjen. I det kunden går ut av butikken har du lite informasjon om denne kunden. 
Sosiale medier kan hjelpe dere med å opprettholde kontakten selv etter at kunden har gått ut av butikken.
Kombinasjonen av oprativ aktivitet i butikken og en sosial kanal for dialog i ettertid er nøkkelen.
Hvordan nyttigjør du deg av sosiale medier for å selge mer, og hva gjør du for å holde dialogen med kunden etter at han har kjøpt?
/Henning

onsdag 23. november 2011

Har dere evnen til å tenke nytt?


At ting endrer seg er forsåvidt ikke noe nytt, men tempoet i endringene er betydelig økt de siste årene. Bedrifter som ikke tilpasser seg dette tempoet vil i mange tilfeller ikke eksistere 5-10 år frem i tid. De produktene og tjenestene dere lever av idag er ikke nødvendigvis det som vil være kjerneproduktene deres frem i tid.
Her er noen eksempler:
  • Mediehusene - Salg av papiraviser er sterkt synkende og vil falle yttligere! Samtidig sliter mediehusene med å skape digitalt innhold som leserene vil betale for.
  • Agentur holdere av store kjente brands - Klare tegn hos store kjente brands at de tar mer og større direkte kontroll over forhandlerene/sluttkunden. Mere går rett til butikk, og ikke innom de som sitter på agenturet. Kombinert med at de drifter netthandlene sentralt, og bygger egne brand-stores i det enkelte land.
  • Markedsføreren som ikke liker salg + direkte kundekontakt digitalt/oprativt ute hos kunden vil bli lite etterspurt.
  • Teleopratører må endre seg. Folk sender mindre og mindre sms/ringer mindre(over nett) + datatrafikken går opp. Konkurranse fra internettopratører.
  • Styrene i bedriftene. Styresammensetning av folk med lang erfaring og innovative yngre mennesker blir enda viktigere. Rene «Gubbe» styrer er en trussel mot den enkelte bedrift.
Har dere ikke gjort det, så er det på tide å  evaluere eksisterende drift + legge planer fremover. Ikke sitt å se på endringene som skjer. Tenk 2-5-10 år frem i tid.  Påse at ledelsen ikke klorere seg fast i det som har vært, men istedenfor evner å se nye muligheter i et marked som vil endre seg raskt.
Hva tror dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

søndag 20. november 2011

Hvordan kan selgere nyttiggjøre seg av sosiale medier?


  1. Bygge nettverk via dialog
  2. Bygge/dele kunnskap
  3. Prospecterings verktøy
  4. Sette seg inn i kunder og konkurrenter
  5. Holde kontakten med eksisterende og potensielle kunder
  6. Utvikle nettverksgrupper for egne kunder
  7. Utvikle nettbaserte sosiale konsepter for eksisterende og potensielle kunder
  8. Legge ut informasjon om nyheter om deg, firmaet, produkter, tjenester
  9. Innvolvere kundene i utviklingen av nye produkter og tjenester 
  10. Invitere kunder og samarbeidspartnere til eventer/messer
  11. Spesialtilbud til de som følger deg/dere på sosiale medier
  12. Skaffe nye samarbeidspartnere/kollegaer
  13. Holde en tettere dialog med kundene 
  14. «VIP» kundeservice for egne kunder
  15. Kunnskapsdeling 
  16. Gi kundene dine merverdi ved at de får presentere seg selv for ditt nettverk
  17. Verve salg
  18. Ren markedsføring av deg selv
  19. Netthandel
  20. Skape trafikk til bedriftens sider/netthandel
Hvordan mener du at selgere kan nyttiggjøre seg av sosiale medier?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

tirsdag 8. november 2011

Sosiale medier vil stå for 50% av alt salg innen 2015?


(Med utgangspunkt i artikkel ifra Dagens IT ( http://bit.ly/uOnyS8 ), og undersøkelse fra Gartner Group. )
At måten man jobber med salg og markedsføring har endret seg, og kommer til å endre seg er «oppe og vedtatt», men kommer 50% av salget innen 3 år komme som en direkte konsekvens av sosiale medier? 
Jeg er selv ganske usikker på om at 50% av salget innen 3 år vil komme som en direkte konsekvens av sosiale medier, men muligens som en indirekte konsekvens. 
Bare de siste 2 årene har de sosiale tjenesten endret seg betraktlig. I starten rettet de seg naturlig nok mest mot deg som privatperson. Nå er det full fokus på bedriftsmarkedet med skreddersydde profileringsløsninger. Sist ut nå er Google+.
Innen 3 år vil det garantert skje store endringer i det digitale univers. De store sosiale aktørene vil garantert utvikle mer brukervennlige sosiale tjenester hvor netthandel kommer til å være inkludert i enda større grad enn idag.
Helt avgjørende fremover blir uansett hvordan din bedrift knytter til seg dyktige innovative mennesker som er flinke til å trekke synergier mellom nye og gamle markedskanaler, med en utpreget fokus på kundene.
Hva tror dere? Vil sosiale medier skape 50% av din bedrift sitt salg innen 3 år? Eventuellt hvordan?
 Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

fredag 4. november 2011

Sosiale medier er supert for dialog, men hvordan er dialogen med kundene deres idag?


Det finnes mange digitale kanaler. Idag er det stor fokus på forskjellige sosiale kanaler for å komme i dialog med eksisterende og potensielle kunder. Det ligger uante muligheter i sosiale medier, og vi er kun i «startgropen».
Derfor er det ekstra viktig å posisjonere seg NÅ! Med å posisjonere seg mener jeg ikke å legge ut selskapet deres i alle mulige sosiale/digitale kanaler, men å begynne å jobbe enda tettere med kundene deres i det daglig. Resultatet av hvor fornøyde/lite fornøyde kundene deres er vil fort gjenspeile seg den dagen dere blir å finne i forskjellige sosiale kanaler.
Her er noen ting man bør tenke igjennom:
  1. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Hvordan ønsker dere at de skal innvolveres?
  2. Hvor mange kontaktpunkter har dere med kundene idag? Hvor mange kontaktpunkter ønsker dere å ha med kundene?
  3. Hvor ofte ringer dere, møter dere eller sender dere ut informasjon til kundene deres
  4. Vet dere hvordan kundene deres oppfatter dere? Eller tror dere bare at dere vet det?
  5. Databasene/crm ´en deres.. Benyttes det til å innby til dialog? Kanskje på tide?
  6. Ryktet deres. Positivt? Negativt? Det eneste som er sikkert er at om dere har et negativt renomme, så tak i det nå. Det vil spre seg enda raskere fremover. 
  7. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Tar dere tilbakemeldinger på produkter og tjenester seriøst, og ikke minst viser dere ved handling at dere gjør det?
  8. Hvordan oppfatter markedet dere? Er det langt mellom hvordan kunden oppfatter dere, og ønsket oppfattelse, så er det kanskje tid for en justering?
Negative omtale vil spre seg enda raskere fremover, kundene/markedet vil få enda større makt og bedriften må ta markedets tilbakemeldinger enda mer seriøst. Lag en plan for hvordan dere skal håndtere kriser, hvordan dere vil oppfattes og påse at hvert enkelt individ i organisasjonen forstår viktigheten av å følge retningslinjene.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 19. oktober 2011

Aktiv jobbing med de som «LIKER» Facebook siden.

Mange bedrifter har idag en side på Facebook. Noen legger opp til dialog mens andre kun har en side som informerer om bedriften.
Få bedrifter jobber aktivt og oprativt med de som «liker» dem på Facebook.
Jeg har testet litt forskjellig. Tatt direkte personlig kontakt med de som følger min egen bedrift.(Mail,Facebook)  Spurt om tips/råd, evaluert de som liker siden, katagorisert dem, invitert dem til «happenings», gitt bort tjenester/produkter osv. 
Den personlige kontakten med de som liker siden har ført til bare positiv respons, og gjør at man kommer i enda tettere kontakt med potensielle kunder, samarbeidspartnere eller andre spennende forbindelser.
Still deg følgende spørsmål:
Hva vet du egentlig om de som følger deg? 
Vet du hvorfor de følger bedriften? 
Hva ønsker de mere av? Hva ønsker de mindre av?
Ønsker de å bli innvolvert? Kunne det tenkes at man kan bygge «prosjektgrupper» av de som følger deg? (Teste nye produkter, evaluere reklame o.l)
+++
Samspillet mellom «push og pull» kommunikasjon i sosiale medier er ikke godt nok testet ut ennå, men jeg helt sikker på vi i fremtiden kommer til å se at bedrifter vil jobbe mye mere aktivt med de som følger bedriften på forskjellige sosiale medier.
Hva tror dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

søndag 9. oktober 2011

Sier Facebook «Hopp», så «Hopp»!

Jeg har fått endel spørsmål angående Facebook sine hyppige endringer av siden. 
For oss som har vært med fra starten, så er det eneste som er sikkert med Facebook er at de kommer til å endre sidene like hyppig fremover. 
De er helt avhengig av å legge på flere tjenester på sidene for å holde brukerene på Facebook sin plattform enda lengre og oftere.
For de som profilerer bedriften sin på Facebook vil jeg anbefale følgende:
  1. Følg alltid Facebook sine rettningslinjer. Det kan koste dere «siden» deres om dere ikke gjør det.
  2. Man kan finne på endel kreative markedsstunt på Facebook innenfor hva som er lov, men jeg vil anbefale at dere følger Facebook sine tanker rundt hvordan bedrifter skal profilere seg på Facebook. Enten via å opprette en side eller betale for målrettet markedsføring. Gjør dere ikke det kan dere forvente dere endel skuffelser etterhvert som de gjør endringer.
  3. Facebook er det største sosiale mediet idag. Mitt tips er allikvel å spre dere på andre sosiale plattformer. Det eneste som er sikkert er at ting endrer seg!
«Sier Facebook hopp, så hopp» 
If you cant beat them, join them»
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

mandag 3. oktober 2011

Digitale tips for bedrifter (Sosiale medier)


  1. Gjør nettsiden "delbar". Påse at det er mulig å dele all informasjon som ligger på nettsiden.
  2. Har nettsiden deres gått ut på dato? Ta en kikk på konkurrentene sine sider.
  3. Gjør nettsiden enda mer levende. Siden bør være dynamisk. Ikke statisk.
  4. Inviter til dialog på froskjellige digitale plattformer
  5. Link sidene opp mot forskjellige sosiale medier. Påse at «liker» knappen ligger på toppen av innleggene.
  6. Påse at bedriften synliggjør hvor man kan finne dere/finne informasjon om dere:
  • Egne medier: Nettside, Facebook side, YouTube, Twitter
  • Kjøpte medier: Oversikt over i hvilke «kjøpte» medier de kan finne dere. (Tv, Radio, Blader o.l)
  • Sosial oversikt: Alt som skrives om dere på blogger, aviser, radio spotter, tv o.l
  1. Skal dere ha konferanser, frokostmøter eller andre arrangementer så påse at dere lager en egen #hashtag. Dette for å samle all informasjon rundt arrangementet. Fortell det til deltagerene før arrangementet.
  2. Skal dere ha konferanse,  så lag en konkurranse hvor de som «sjekker inn» kan vinne en premie. 
  3. Vær aktive på sosiale medier. 
  4. Har dere en online sosiale kundeservice så påse at dere informerer om innenfor hvilke tidspunkter på døgnet spørsmål vi bli besvart
  5. Del kunnskap på digitale plattformer
  6. Spør om tips og råd før dere kommer med nye produkter og tjenester. Husk det er de som eventuelt kommer til å kjøpe produktene/tjenestene deres.
  7. Ikke snakk negativt om konkurrenter i noen sosiale forum. Fokuser på egen bedrift
  8. Påse at dere har en klar plan for hvordan dere skal håndtere en eventuell krise. Hva gjør dere om dere kommer i en lignende situasjon som Adecco var/er i? Ting sprer seg raskt
  9. Lytt, lytt, lytt.  Ta til dere det lesere/tilhørere sier. Vis med klare eksempler at noen av tilbakemeldingene blir «satt ut i praksis». Belønn den som kom med forslaget.
  10. Referanser på egne nettsider er vel og bra, men hvorfor ikke legge dem ut på enkelte sosiale medier?
  11. Driver du hotell, butikk, cafe eller andre lignende tjenester, så påse at gjesteboken deres legges digitalt. Lag en blogg ut av det. Referansene sine egne ord blir søkbare. 
  12. Vurder nøye hvilken verdi annonsering i aviser gir dere. Hvor ofte klikker du på en annonse på VG/Dagbladet. X antall klikk på annonser deres trenger ikke å være imponerende.. Veldig mange av klikkene kommer fra folk som har klikket feil..
  13. Sett ikke bort deres digitale markedsføring til andre! Bruk byråer og lignende som «sparrings» partnere, til å utvikle tjenestene, men for all del styr det selv. 
  14. Eksperter i sosiale medier er det nok av. Møter du på dem, så vær skeptisk
  15. De største byråene er ikke nødvendigvis de som er best på digital markedsføring/Sosiale medier. Sjekk ut mindre byråer. Ofte er det ekstremt dyktige mennesker som har gått ut av de større selskapene fordi at de ikke får gjennomslag for sine ideer.
  16. Påse at markedssjefen deres er operativ og «up to date». Inneholder ikke markedsplanen noe om digitale medier(Sosiale medier), liker ikke markedssjefen operativ å jobbe med kundene eller setter markedssjefen alt bort til byråer, så er kan det være på tide å ta en evaluering av han/henne.
  17. Synergiene mellom gamle og nye medier er nøkkelen til suksess. Påse at de «spiller» på lag.

Hva legger dere størst fokus på iforhold til deres digitale markedsføring/strategi?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

fredag 2. september 2011

DU er det beste sosiale mediet..

Alle tar feil..
Twitter og Facebook er ikke de beste sosiale mediene for dialog!
Det beste sosiale mediet for dialog er DEG selv!
Facebook, Twitter og andre sosiale medier er bare ett supplement til deg og dine evner til til skape dialog.
Jobber du med salg og marked er det dine evner til å skape dialog med potensielle kunder, eksisterende kunder, samarbeidspartnere, internt i bedriften og andre som er avgjørende.
Liker man ikke.. eller evner man ikke å skape dialog kan det være lurt å finne seg noe annet å gjøre enn salg og markedsarbeid. Evnen til å skape dialog vil bli avgjørende for å lykkes fremover! 
Tiden da markedsførerer kom på intrvju og sa at de «ihvertfall» ikke ville jobbe med salg er forbi, og tiden da selgere kunne «ture» frem med egne rettningslinjer og ikke følge selskapet profil/policy er også over.
Hvordan DU opptrer ovenfor kunder, potensielle kunder og andre mennesker vil være viktige parametere for hvordan dere vil lykkes i sosiale medier. Det du gjør når du er ute hos kunden vil man etterhvert se resultatene av på forskjellige sosiale plattformer.
Stå på! Ta personlig kontakt med kunden, og ta godt vare på dem!
God helg!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 10. august 2011

Facebook lanserer «Messenger»


Facebook kaster seg inn i kampen om mobile direktemeldinger markedet ved å lansere «Messenger» for Android og iphone. 
Blir garantert en konkurrent til Apples imessage og Google +.
Ble lansert i USA igår, men det har ikke kommet ut informasjon på når det lanseres i Norge. 
Applikasjonen kan brukes til å sende meldinger til Facebook venner eller til venner på telefonens adressebok.
Kilde: The Guardian
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Den digitale mediehverdagen fører til at man må fokusere på enda tettere personlig kundekontakt!


Det meste går digitalt om dagen. Måten man markedsfører seg og ikke minst måten man kommuniserer med kundene. Kontaktpunktene med kundene blir færre, mer automatisert og ikke minst mindre personlig.
Man sender sms/mail eller kommuniserer via forskjellige sosiale medier for å holde kontakt med kunden. På mange måter er det positivt, men glem aldri den personlige kontakten!

Naturlig nok skal man markedsføre seg og jobbe digitalt med kunden, men for å lykkes/holde på kundene over tid vil kundearrangementer, og ikke minst faste møtepunkter bli enda viktigere fremover. Kortsiktig kan bedriftene spare penger på å kutte ut/begrense kundekontakten, men over tid vil de bli taperene da lojaliteten til kundene blir mer begrenset.
Har man ikke en plan for hvordan man personlig skal holde kontakt med kunden fremover så lag en plan som skaper et sundt forhold mellom digital og personlig kontakt!
Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: