tirsdag 15. februar 2011

Sosiale medier - Forbrukerene tar over makten!

Sosiale medier endrer ikke bare måten vi kommuniserer og gjør forretninger. Det gir oss også en helt annen innflytelse som forbruker.
Se bare på hva som skjedde i Egypt. De strømmet ut med live meldinger på forskjellige sosiale plattformer om hva som skjedde der. Sosiale medier har gitt den vanlige borger en «sterk» stemme og mye større påvirkningskraft enn tidligere.
Mye av det samme gjelder for bedrifter. Aldri har vel ordene «kunden er kongen» vært mer sanne. Kundene trenger ikke lengre ringe/skrive til aviser for å fortelle hvor misfornøyd man er med produktet/tjenesten man har kjøpt. Det er bare å legge det ut på forskjellige sosiale tjenester så sprer det seg som «ild i tørt gress». Hvordan har bedriften din tenkt å følge opp hva som skrives om dere? Konsekvensene kan bli alvorlig om man ikke følger med. 
Jeg har selv opplevd å få refundert penger fra en stor aktør som BMW. Kampen vant jeg først når jeg informerte om at jeg kom til å publisere hvordan de hadde håndtert meg som kunde via sosiale medier. Tok en uke så fikk jeg refundert utgiftene mine ved en reprasjon som de for å begynne med nektet å dekke. Så det nytter! 
Hva er deres/dine erfaringer? Har du/dere omtalt bedrifter negativt/positivt på forskjellige sosiale plattformer? Fikk du respons? Ev. hva?
Får du dårlig behandling av et firma, ønsker du å fremme en sak, så gjør det søkbart. En blogg er en genial måte..
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

2 kommentarer:

  1. Har ikke skrevet noe slikt selv. Hvis jeg er misfornøyd med noe har jeg som oftest sendt mail. Men jeg har lett og lest om andre tjenester jeg har ønsket å bruke. Da kan jungeltelegrafen ofte være hjelpsom.

    SvarSlett
  2. Prøv det engang. Kan anbefales! Fremover kommer bedriftene til å overvåke hva som skrives om dem enda tettere.
    Skriver man litt taktisk er muligheten stor for å få gjennomslag for ideer, tanker og klager.

    SvarSlett