Viser innlegg med etiketten ledelse. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten ledelse. Vis alle innlegg

fredag 4. april 2014

Derfor er konkurranse positivt!

Derfor er konkurranse positivt!


  • Økt konkurranse orienterer kunden. Et godt eksempel er mobile applikasjoner. Hvem var klar over hva det var for et par år siden? Idag vet alle hva det er. Flere utvikler, forteller og markedsfører det.
  • Konkurranse gjør det lettere å diffrensiere seg. Uten en konkurransedyktig sammenligning kan ikke/vil ikke kundene merke konkurranse fortrinnet deres så godt. Enklere for kundene å sammenligne.
  • Konkurranse skaper større tillitt fra kundene. Kunden vil føle seg tryggere om han har et alternativ til din bedrift. De vet da at dere må levere som forventet for å ikke miste dem. Trygghet for kunden, og en måte å holde dere på «tå hev».
  • Konkurranse skaper en enda bedre infrastruktur. Et eksempel kan være at jo flere som leser elektroniske bøker jo flere elektroniske bøker vil bli laget. Dette gir kundene igjen flere valgmuligheter og skaper større etterspørsel for elektronisk lesing, og vil skape en enda bedre felles infrastruktur.
  • Konkurranse hjelper dere til å bli bedre! Et godt eksempel er Googles Andorid plattform  som neppe hadde vært så god om ikke Apples iOS hadde satt standaren.
  • Konkurranse skaper økt etterspørsel! Jo flere bedrifter som fremmer, markedsfører og forteller om det de driver med dess flere vil bli kjent med nisjen deres. Flere setter fokus på det dere tilbyr.
Henning

tirsdag 25. mars 2014

Grunder? Her finner du noen tips.



Oppfølging og pleie av kundene kan for mange synes som en selvfølge. Likevel er det akkurat her mange bedrifter, både grûndere og modne virksomheter, bommer – og det på de mest ”banale” områder.
De fleste bedrifter er i en situasjon der man ikke er alene på markedet. For å få solgt produktet/tjenesten og ikke minst oppnå gjensalg, er måten du følger opp og pleier dine kunder på, helt avgjørende.

Dessverre er erfaringen at jo større virksomheten blir, jo vanskeligere er det å ”stokke bena”. Som leder/eier av en liten nystartet bedrift har du alle muligheter til å vise frem et nivå på kundeoppfølging og beslutningsmyndighet som faktisk vil kunne gi deg et fortrinn. Her er noen tips:

• ”Selg deg selv.” Tror ikke du på virksomheten din, vil ingen andre gjøre det heller!
• Strekk deg alltid ”litt lenger”. Lever en servicegrad som alltid er litt høyere enn kundens forventninger.
• Sett deg i kundens situasjon og forsøk å forestille deg hvordan DU ville ønsket å bli behandlet
• Ring din kunde gjerne to ganger for mye en gang for lite og hold ALLTID hva du lover.
• Vis ekte interesse for virksomheten – by på deg selv - skap en relasjon
• Sørg for å få en tilbakemelding om hvordan leveransen har vært og kundeoppfølgingen har fungert, samt hva som kunne vært gjort annerledes/bedre.
• Ditt produkt/tjeneste er ofte en del av en verdikjede. Kan du bidra til at totalopplevelsen til kunden blir bedre hos deg enn hos konkurrenten ved å supplere leveransen med tilhørende tjenester?
• Sett krav til dine egne leverandører.
• Sørg for at kunden din alltid er orientert om fremdriften i leveransen og at kunden alltid får kontakt i alle de kommunikasjonskanaler du benytter.
• Sørg ALLTID for at de kommunikasjonskanalene du gjør tilgjengelig får samme prioritet. Kunden må fritt velge kanal og få samme service
• Mail og telefon skal ALLTID besvares. Har du kapasitetsproblemer, vær ærlig og be om litt mer tid, men svar kunden.
• Sørg for å ha et kundeoppfølgingssystem, der du kan samle informasjon om kundenes preferanser, private og yrkesmessige.
• Har du kunder som aktivt benytter sosiale medier er dette også en utmerket kanal der du kan kommunisere med dine forbindelser, gjerne da i en lukket gruppe der du selektivt setter 
agenda, deltakere og innhold.
• Du finner enkel software for kundeoppfølging mange steder. Det enkleste er ofte det beste, nemlig å benytte funksjonaliteten i MS Outlook som meget langt på vei dekker behovene for de aller fleste.

onsdag 11. januar 2012

Vis at du forstår kundens utfordringer!


Etter å ha fått vite kundens behov er det viktig at du forteller hvordan du kan hjelpe kunden, og at du viser at du forstår utfordringene.
Oppsummer problemene/utfordingene til kunden på en måte som viser at du har forstått hva han mente.
EKS: Hvis jeg forstår deg rett så er dette utfordringene deres....
Etter oppsummeringen er det viktig at du spør kunden om du har forstått han rett. Når du så får bekreftet at du har fått med deg det alt kan du allikevel spørre kunden om det er noe annet han ønsker å tilføye.
Hvilke teknikk bruker du for å vise at du har fått med deg kundens utfordringer?
/Henning

mandag 2. januar 2012

Er bedriften deres klar for 2012?


Nytt år, nye muligheter!
Vi går inn i et år som de fleste spår at vil bli tøfft!
2012 blir året hvor mange bedrifter vil måtte innse at måten man jobber med salg og markedsføring har endret seg, og foreta nødvendig kursendring.
Her er noen av mine tanker for 2012:
  • Mål alle ledd i organisasjon. Ikke bare kvantitativt, men også kvalitativt. Mennesker liker å bli stillt krav til. Jobber alle etter mål i deres bedrift?
  • Ha kunden i fokus i ALLE ledd i organisasjonen. Har dere det? Eller tror dere at dere har det?
  • Følg opp de ansatte enda tettere. En medarbeidersamtale i året er defintivt for lite. Hvor ofte prater du med dine ansatte?
  • Innse at dere MÅ delta i sosiale medier i en eller annen form. Har dere integrert sosiale medier med eksisterende salgs- og markedsstrategi?
  • Når gikk dere sist igjennom stillingsinstruksene? Gå igjennom dem. Tilpass dem. Mye har endret seg. Hvor ofte går dere igjennom arbeidsoppgavene til de ansatte?
  • Samkjør eksisterende markedsaktiviteter med oprative tiltak. Kombinasjonen av sosiale medier, gamle medier og oprative kampanjer hos den enkelte bedrift vil være en stor suksess faktor. De som vil lykkes best er de som greier å flytte folk fra den digitaleplattformen til fysiske møter. Hvordan jobber dere oprativt med markedsaktivitetene deres? 
  • Fjern «rå» selgerene. Negativ omtale vil spre seg enda raskere i og med at ting går i sanntid. Har dere råd til å ha en som ødelegger omdømmet deres?
  • Fjern lite oprative markedsmennesker. Ansett mennesker som har faglig tyngde kombinert med at de liker kundekontakt.  Når var markedssjefen din siste ute hos kundene?
  • Samkjøre salgs- og markedsplanen deres! Gjør dere det? Eller tror dere at dere gjør det?
  • Informere bedriftens ansatte enda mer og oftere. Mennesker liker å bli innvolvert. Hvor ofte og hvordan gir du medarbeiderene dine informasjon?
  • Vær ærlige med dere selv! Vil dere leve av det dere gjør idag 2, 5, 10 år frem i tid?
  • Dyrk deres ansatte. Digitale nyvinninger kan IKKE erstatte mennesker. De kan kun forenkle og forbedre. Hva gjør dere for å ta vare på de ansatte?
  • Landegrensene viskes ut. Har dere en plan for hvordan dere skal håndtere konkurranse fra globale aktører?
  • Handlemønstrene til kundene endrer seg. Netthandelen kommer til å ta yttligere av. Den største utviklingen vil komme på den mobile plattformen. Hvordan ser nettsidene deres ut når dere logger dere på via mobiltelefonen?
  • Lag nettsider som er tilpasset andre digitale plattformer enn pc og mac. Er nettsidene deres tilpasset lesebrett og mobiltelefoner?
  • Legg ut nytt innhold på nettsidene hyppig. Hvor ofte oppdaterer dere nettsidene med ny informasjon?
  • Bruk mediebyråene og reklamebyråene anderledes. Ikke sett bort dialogen med kundene deres til eksterne. Ta kontrollen selv! Bruk dem derimot til å utvikle innhold, og som sparringspartnere.
  • Eksponer samarbeidspartnerene deres. Finn nye. Lag felles strategier. Ikke bare legg dem ut på nettsiden deres, men la de få presentere seg. Lag vinn vinn samarbeidsavtaler. Har dere gode samarbeidsavtaler idag? Eller kun gode samarbeidsavtaler på papiret?
Noen tanker. Hva tror dere?

fredag 9. desember 2011

Når ba du sist om tilbakemeldinger?


Når var sist gang du ba om tilbakemeldinger? Kanskje det er på tide? 
Tilbakemeldinger er ofte nøkkelen til utvikling.
En annen utfordring er de som ber om tilbakemeldinger, og kun får svaret: «Bra jobbet. Dette fikset du bra»  Hvilken verdi har en slik tilbakemelding? Null og niks!
Ønsker du å utvikle deg personlig og ikke minst proffesjonellt må du trene på å kommunisere. Første steg er å aktivt søke etter meningsfulle tilbakemeldinger. Det får du kun ved å stille rett spørsmål. Et eksempel kan være at du spør om en konkret ting.(Eksempel: Hva gjorde at jeg formidlet kunnskap og tillit? Ikke bare spør «Fortell meg hva du syntes?»)
Be kun tilbakemelding på et omeråde av gangen. Spør du om for mange teamer på likt er det lett at du overser essensen i spørsmålet ditt.
Tips:
  • Be om tilbakemeldinger på et tema avgangen
  • Påse at mottager forstår spørsmålet ditt
  • Vær åpen for tilbakemeldinger. Selvom du ikke er enig i tilbakemeldingen, så takk for tilbakemeldingen
Etter at du har fått tilnbakemelding, så bør du vurdere dette:
  • Hvordan stemte tilbakemeldingen med ditt syn på saken?
  • Hva vil du endre?
  • Hva har du lært om deg selv?
  • Hvordan følte du deg når du mottok tilbakemeldingen?
  • Hvordan responderte du?
Hvorfor er så tilbakemeldinger så viktig?
  • Synliggjør styrkene og svakhetene dine
  • Gir deg mulighet til å endre deg
  • Tilbakemeldinger får deg til å se ting som er vanskelig for deg selv å få øye på
  • Gode tilbakemeldinger gir motivasjon og styrke til å gjøre en enda bedre jobb
  • Tilbakmeldinger bygger gode forhold. Viser din oppriktige interesse for å utvikle deg.
Det er ditt ansvar å be om tilbakemeldinger! Ikke sitt å vent på tilbakemeldinger, men ta ansvar for din egen utvikling.
Hvilke teknikker bruker du for å få tilbakemeldinger?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040

mandag 28. november 2011

Hva skal du gjøre for kundene dine denne julen?

Julen nærmer seg, og man har nå en ekstra god anledning til å kontakte eksisterende og potensielle kunder.

Her er noen forslag til ting du kan gjøre ovenfor kundene dine:

- Julekampanje for eksisterende kunder. God anledning til å selge "add on" produkter til eksisterende kunder. Juletilbud.
- De fleste tar ikke kontakt med kundene sine så ofte. Du har nå en god anledning til å ta kontakt med kundene for å ønske god jul, og ikke minst legge en plan sammen kunden for 2012. Den mest effektive kontakten er pr telefon, men om ikke tiden strekker til er en mail, DM, fysisk gave eller invitasjon til et kundearrangement på nyåret en god løsning.
- VIP kveld i butikken. For eksisterende kunder, gamle kunder eller de som følger dere i forskjellige sosiale nettverk
- Fortell kundene dine om hvilke planer dere har for 2012. 
- Karlegg kundene deres. Sett opp møteplan for 2012 allerede nå
- Invitere kundene til julefrokost med faglig innhold 
- Kundeundersøkelse på hva kunden er fornøyd med, hva de savner og ønsker for 2012
- Innby kunder og samarbeidspartnere til nettverksmøte. Hvor man på tvers av bedriften får mulighet til å presentere seg + skape nye relasjoner/samarbeid.

Hva gjør din bedrift for kundene denne julen?

Innvolver kundene deres, og vis at dere verdsetter dem!

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

søndag 20. november 2011

Hvordan kan selgere nyttiggjøre seg av sosiale medier?


  1. Bygge nettverk via dialog
  2. Bygge/dele kunnskap
  3. Prospecterings verktøy
  4. Sette seg inn i kunder og konkurrenter
  5. Holde kontakten med eksisterende og potensielle kunder
  6. Utvikle nettverksgrupper for egne kunder
  7. Utvikle nettbaserte sosiale konsepter for eksisterende og potensielle kunder
  8. Legge ut informasjon om nyheter om deg, firmaet, produkter, tjenester
  9. Innvolvere kundene i utviklingen av nye produkter og tjenester 
  10. Invitere kunder og samarbeidspartnere til eventer/messer
  11. Spesialtilbud til de som følger deg/dere på sosiale medier
  12. Skaffe nye samarbeidspartnere/kollegaer
  13. Holde en tettere dialog med kundene 
  14. «VIP» kundeservice for egne kunder
  15. Kunnskapsdeling 
  16. Gi kundene dine merverdi ved at de får presentere seg selv for ditt nettverk
  17. Verve salg
  18. Ren markedsføring av deg selv
  19. Netthandel
  20. Skape trafikk til bedriftens sider/netthandel
Hvordan mener du at selgere kan nyttiggjøre seg av sosiale medier?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

fredag 18. november 2011

Tegn på svak ledelse



  • Fokuserer mer på seg selv enn sine ansatte
  • Tar æren for ansattes gode prestasjoner
  • Griper ikke inn ved konflikter
  • Unnlater å ta ansvar
  • Gir ikke tilbakemeldinger
  • Skaper usikkerhet
  • Vet aldri hvor man har sjefen (Humørsvingninger)
  • Detaljstyring
  • Destruktiv atferd - (mobbing og trakassering)
  • Gir ikke ansatte ansvar. Evner ikke å delegere
  • Destruktiv kommunikasjon. Evner ikke å selge inn visjoner og mål
  • Går ikke foran som et godt eksempel. Sier en ting, gjør noe annet selv

Hvilke andre ting mener du at kjennetegner en svak leder?

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 16. november 2011

Den perfekte butikk?


Jeg har i tidligere innlegg skrevet om hvordan butikker jobber med salg og ledelse, og ikke minst hvordan de tilpasser seg konkurransen fra nettet.
Som de som følger meg vet er jeg en sterk pådriver av det å jobbe aktivt med salg og ledelse i butikkene. Kombinert jobber jeg hardt for at butikkene ikke lengre skal selge et produkt eller tjeneste, men enn OPPLEVELSE!
Igår opplevde jeg en butikk som hadde skjønt hvor viktig det er å skape en opplevelse for kunden. Butikken jeg snakker om ligger på et lite sted i Eidskog som heter Matrand.  (6000 innbyggere)
Casa heter butikken (http://casamatrand.no/)
I Casahuset finner du klær, møbler, frisør, cafe osv. Interiør og design er utpreget lekkert!  De arrangerer også motvevisninger, har eget husband, arrangerer konsepter for barn og en rekke konsepter for voksne hvor ikke produktene/tjenestene står i sentrum. Du kjøper ikke et produkt! Du kjøper en opplevelse!
Når du kommer inn i butikken er det første du ser en hyggelig cafe som er bindeleddet mellom møblene og klærne. Du får servert fersk kaffe og kaker (gratis), og du blir møtt av en betjening som er ekstremt imøtekommende, og ikke minst har de stor kunnskap på hvordan kundene vil bli behandlet.
De hadde også skjønt viktigheten av å se på konkurrentene som en «gode» og ikke en trussel. Istedenfor å jobbe mot konkurrentene i distriktet jobbet de med dem. De arrangerte ting sammen dem, de utviklet magasin på tvers av butikkene osv. De sendte ut personlige brev til alle de faste kundene med eventer og andre spennende ting. De fikk kundene til å føle seg unike. Digital markedsføring er vel det eneste de ikke var helt i «mål» på. De hadde aldri salg!
Kundene var ikke lokale.. Folk reiste ditt for å oppleve/handle hos dem. De hadde til og med alliert seg med alt fra taggere til designere som fikk komme til dem for å utøve sin kunst. Noe som tiltrakk seg alle type mennesker. 
For meg var dette en opplevelse!
Kjenner du til butikker som tenker utradisjonellt og kreativt for å tiltrekke seg kunder? Hva gjør de for å skille seg ut?

Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 9. november 2011

Hva skal til for å motivere dine medarbeidere?


Lederskap handler i siste instans om å skape resultater for bedriften. 
Uten motiverte medarbeidere lar det seg vanskelig gjøre. 
Følgende ting er med på å skape entusiasme:
  1. Sett utfordrende, men oppnåelige mål
  2. Ha en klar visjon for hvor dere skal. Vis visjonen ved handling
  3. Oppdater regelmessig på hvordan dere ligger ann.
  4. Vær en god lagspiller skap en kultur der avdelingens/teamets interesse er viktigere enn egeninteresse.
  5. Utvikle medarbeiderne. Veilede, delegere, gi konstruktive tilbakemeldinger og sett inn tiltak for kompetanseheving.
  6. Vis en tydelig og kraftfull kommunikasjon. Få budskapet ut og man til innsats. Kommuniser ofte med tilstrekkelig volum og ekte innlevelse.
  7. Hold avtaler
  8. Bruk følelser. Vis entusiasme ved ett motiverende og tydlig kroppsspråk. Entusiasme er smittsomt.
Hva gjør/ville du gjort for å engasjere?

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 2. november 2011

Slik opptrer en "svak" sjef?



Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: