Viser innlegg med etiketten kommunikasjon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kommunikasjon. Vis alle innlegg

fredag 4. april 2014

Derfor er konkurranse positivt!

Derfor er konkurranse positivt!


  • Økt konkurranse orienterer kunden. Et godt eksempel er mobile applikasjoner. Hvem var klar over hva det var for et par år siden? Idag vet alle hva det er. Flere utvikler, forteller og markedsfører det.
  • Konkurranse gjør det lettere å diffrensiere seg. Uten en konkurransedyktig sammenligning kan ikke/vil ikke kundene merke konkurranse fortrinnet deres så godt. Enklere for kundene å sammenligne.
  • Konkurranse skaper større tillitt fra kundene. Kunden vil føle seg tryggere om han har et alternativ til din bedrift. De vet da at dere må levere som forventet for å ikke miste dem. Trygghet for kunden, og en måte å holde dere på «tå hev».
  • Konkurranse skaper en enda bedre infrastruktur. Et eksempel kan være at jo flere som leser elektroniske bøker jo flere elektroniske bøker vil bli laget. Dette gir kundene igjen flere valgmuligheter og skaper større etterspørsel for elektronisk lesing, og vil skape en enda bedre felles infrastruktur.
  • Konkurranse hjelper dere til å bli bedre! Et godt eksempel er Googles Andorid plattform  som neppe hadde vært så god om ikke Apples iOS hadde satt standaren.
  • Konkurranse skaper økt etterspørsel! Jo flere bedrifter som fremmer, markedsfører og forteller om det de driver med dess flere vil bli kjent med nisjen deres. Flere setter fokus på det dere tilbyr.
Henning

tirsdag 25. mars 2014

Grunder? Her finner du noen tips.



Oppfølging og pleie av kundene kan for mange synes som en selvfølge. Likevel er det akkurat her mange bedrifter, både grûndere og modne virksomheter, bommer – og det på de mest ”banale” områder.
De fleste bedrifter er i en situasjon der man ikke er alene på markedet. For å få solgt produktet/tjenesten og ikke minst oppnå gjensalg, er måten du følger opp og pleier dine kunder på, helt avgjørende.

Dessverre er erfaringen at jo større virksomheten blir, jo vanskeligere er det å ”stokke bena”. Som leder/eier av en liten nystartet bedrift har du alle muligheter til å vise frem et nivå på kundeoppfølging og beslutningsmyndighet som faktisk vil kunne gi deg et fortrinn. Her er noen tips:

• ”Selg deg selv.” Tror ikke du på virksomheten din, vil ingen andre gjøre det heller!
• Strekk deg alltid ”litt lenger”. Lever en servicegrad som alltid er litt høyere enn kundens forventninger.
• Sett deg i kundens situasjon og forsøk å forestille deg hvordan DU ville ønsket å bli behandlet
• Ring din kunde gjerne to ganger for mye en gang for lite og hold ALLTID hva du lover.
• Vis ekte interesse for virksomheten – by på deg selv - skap en relasjon
• Sørg for å få en tilbakemelding om hvordan leveransen har vært og kundeoppfølgingen har fungert, samt hva som kunne vært gjort annerledes/bedre.
• Ditt produkt/tjeneste er ofte en del av en verdikjede. Kan du bidra til at totalopplevelsen til kunden blir bedre hos deg enn hos konkurrenten ved å supplere leveransen med tilhørende tjenester?
• Sett krav til dine egne leverandører.
• Sørg for at kunden din alltid er orientert om fremdriften i leveransen og at kunden alltid får kontakt i alle de kommunikasjonskanaler du benytter.
• Sørg ALLTID for at de kommunikasjonskanalene du gjør tilgjengelig får samme prioritet. Kunden må fritt velge kanal og få samme service
• Mail og telefon skal ALLTID besvares. Har du kapasitetsproblemer, vær ærlig og be om litt mer tid, men svar kunden.
• Sørg for å ha et kundeoppfølgingssystem, der du kan samle informasjon om kundenes preferanser, private og yrkesmessige.
• Har du kunder som aktivt benytter sosiale medier er dette også en utmerket kanal der du kan kommunisere med dine forbindelser, gjerne da i en lukket gruppe der du selektivt setter 
agenda, deltakere og innhold.
• Du finner enkel software for kundeoppfølging mange steder. Det enkleste er ofte det beste, nemlig å benytte funksjonaliteten i MS Outlook som meget langt på vei dekker behovene for de aller fleste.

fredag 27. januar 2012

«Jeg er fornøyd med den leverandøren vi har idag»

Hvor ofte får man ikke høre at kunden er fornøyd med tjenesten/produktet de har idag?

Ofte!
Hva kan man så gjøre for å få kunden til å innse at ditt produkt/tjenesten er bedre?
Her er noen tips:
  • Grav dypere i kundens erfaringer med eksisterende produkt/tjeneste
  • Lytt, noter og tenk ut hvordan din tjeneste/produkt kan løse kundens behov på en bedre måte
  • Fokuser på å finne en ting som dere er mye bedre på
  • Påse at du har satt deg inn i alle fordeler ved ditt eget produkt
  • Vit hva som skiller dere fra konkurrentene deres
  • Du bør sette deg inn i hva konkurrentene dine er dårlig på
Hvordan håndterer du en situasjon hvor kunden sier de er fornøyd med produktet/tjenesten de har idag?

søndag 22. januar 2012

Hvordan skape nye forretningsideer?


Forretningsutvikling er et stort og omfattende tema.
Det virker som om få foretak driver med systematisk forretningsutvikling. I stedet for å jobbe strukturert med forretningsutvikling jobber man dag for dag med det, og ser først et logisk mønster i ettertid.
Jobbe med forretningsutvikling er viktigere enn noengang. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og de bedriftene som ikke tilpasser seg kommer til å bli borte. Et godt dagsaktuellt eksempel er Kodak. Det hjelper ikke med et av verdens mest kjente merkenavn om ikke forbrukerene kjøper produktene. 
Dette er typiske bransjer/nisjer som vil slite om man ikke gjør raske endringer:
  • Avishusene. Går fra papir til digitalt betalt innhold. 
  • Forlagsbransjen - e-bøker vil føre til lavere inntekter
  • Butikkene - Må tilpasse seg nettet, og gjøre butikken til et opplevelses for kundene.
  • Agentureiere - Trenden er at kjente merkevarer hopper over agenturleddet. Mer går rett i butikk, tar kontroll på netthandel, kutter marginer og utvikler støttesystmer som gir dem full kontroll på forhandlerene.
  • Reiselivsbransjen - Fra butikk til nett. Opplevelsene skapes ikke i butikkene, men på nettet.
  • Tv bransjen - Folk vil velge hva de skal se, når de vil se det og på hvilken digital plattform  de vil se det. Pc + Tv = Sant. Google og Apple er klare. Kanskje lurt å selge Tv2?
  • Distribusjon post - Mindre brevpost, mer pakkepost pga netthandel. 
  • CD og Film - Nettet tar over
  • Nettkataloger - Behovet for dem er borte. De må tenke nytt.
  • Trykkerier - Trykkerier i den formen de eksisterer idag blir borte
Dette var bare noen eksempler. De fleste må gjøre endringer i en eller annen form.
Her er noen spørsmål bedriftene bør stille seg:
  1. Når tilpasset vi organisasjonen sist? Behov for nye stillinger/roller. Avvikling av enkelte gamle roller.
  2. Bør man bygge allianser med andre foretak? Hvilken merverdi kan et samarbeid gi?
  3. Bør man tilpasse måten man jobber med salg og markedsføring. Har man tilpasset seg den nye mediehverdagen?
  4. Logistikk. Finnes det nye enklere metoder?
  5. Kundeservice - På hvilke plattformer bør man drive kundeservice?
  6. Ledelsen og styret - Har man den kompetansen man trenger? Eller har man den kompetansen som man tidligere trengte?
  7. Hvordan ser forretningen ut hvis man endrer organisasjonen radikalt og bygger en helt ny organisasjonsstruktur?
  8. Må man sitte på egen salgs- regnskapsorganisasjon, eller kan outsourching være et alternativ?
Hvilke bransjer tror du at vil møte de største utfordingene fremover?
henningaarsand.com

lørdag 10. desember 2011

Hvordan lytte?


Folks evne til å lytte er avgjørende for å oppnå suksess. 
Jeg definerer lytting på 3 forskjellige nivåer:
  1. Lytting med ørene
  2. Lytting med øynene
  3. Lytting med hjertet
Hvorfor dele inn lytting i 3 forskjellige faer? Jo, fordi..
Når man prater med et annet menneske bruker man først ørene for å lytte etter ord, innhold eller historien personen forteller.
På nivå 2 bruker jeg øynene til å observere hva personen IKKE forteller meg direkte, men som kroppsspråket forteller meg. Det kan være følelser eller andre ting som ikke kommer frem. Ved å lytte med øyene begynner jeg å SE hva som ligger bak historien.
På nivå 3 bruker jeg det viktigste organet! Hjertet! For å lytte med hjertet krever det stor grad av intuisjon. Ved å lytte med hjertet åpner man opp for egne reaksjoner og det igjen åpner et annet energi nivå. På nivå 3 kommer det ofte frem informasjon som ikke personen du pratet med selv er klar over.
Trener man på å lytte på alle de nivåene vil du merke at mottageren føler seg «dypt hørt».
Hart du tips til hvordan man kan bli en bedre lytter?
Henning aarsand
+4745002040

onsdag 7. desember 2011

Holde presentasjon? Her er noen tips


Her er 3 ting det kan være lurt å fokusere på når du holder en presentasjon:
  1. Ikke la «fakta tale for seg selv»! Lytterene kan få fakta og tall til å bety nesten hva som helst. Tolk fakta for forsamlingen.
  2. Bruk eksakte tall når du presenterer. Eksempel: Antall mennesker som svarte at bedriften har en god ekstern kommunikasjon er 79.5%.  Avrundede tall gir ofte lytterene inntrykk av estimering. 
  3. Legg med presentasjonen skriftlig. Når man presenterer noe kun verbalt vil det være fare for feiltolkninger i ettertid. Enten du selger et konsept, en bil eller presenterer analysen av sist kvartal, så del det ut skriftlig. Folk liker også å ha noe fysisk å holde på.
Hva fokuserer du på når du holder presentasjon?
Henning Aarsand
+4745002040