Viser innlegg med etiketten markedsføring. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten markedsføring. Vis alle innlegg

fredag 4. april 2014

Derfor er konkurranse positivt!

Derfor er konkurranse positivt!


  • Økt konkurranse orienterer kunden. Et godt eksempel er mobile applikasjoner. Hvem var klar over hva det var for et par år siden? Idag vet alle hva det er. Flere utvikler, forteller og markedsfører det.
  • Konkurranse gjør det lettere å diffrensiere seg. Uten en konkurransedyktig sammenligning kan ikke/vil ikke kundene merke konkurranse fortrinnet deres så godt. Enklere for kundene å sammenligne.
  • Konkurranse skaper større tillitt fra kundene. Kunden vil føle seg tryggere om han har et alternativ til din bedrift. De vet da at dere må levere som forventet for å ikke miste dem. Trygghet for kunden, og en måte å holde dere på «tå hev».
  • Konkurranse skaper en enda bedre infrastruktur. Et eksempel kan være at jo flere som leser elektroniske bøker jo flere elektroniske bøker vil bli laget. Dette gir kundene igjen flere valgmuligheter og skaper større etterspørsel for elektronisk lesing, og vil skape en enda bedre felles infrastruktur.
  • Konkurranse hjelper dere til å bli bedre! Et godt eksempel er Googles Andorid plattform  som neppe hadde vært så god om ikke Apples iOS hadde satt standaren.
  • Konkurranse skaper økt etterspørsel! Jo flere bedrifter som fremmer, markedsfører og forteller om det de driver med dess flere vil bli kjent med nisjen deres. Flere setter fokus på det dere tilbyr.
Henning

tirsdag 25. mars 2014

Grunder? Her finner du noen tips.



Oppfølging og pleie av kundene kan for mange synes som en selvfølge. Likevel er det akkurat her mange bedrifter, både grûndere og modne virksomheter, bommer – og det på de mest ”banale” områder.
De fleste bedrifter er i en situasjon der man ikke er alene på markedet. For å få solgt produktet/tjenesten og ikke minst oppnå gjensalg, er måten du følger opp og pleier dine kunder på, helt avgjørende.

Dessverre er erfaringen at jo større virksomheten blir, jo vanskeligere er det å ”stokke bena”. Som leder/eier av en liten nystartet bedrift har du alle muligheter til å vise frem et nivå på kundeoppfølging og beslutningsmyndighet som faktisk vil kunne gi deg et fortrinn. Her er noen tips:

• ”Selg deg selv.” Tror ikke du på virksomheten din, vil ingen andre gjøre det heller!
• Strekk deg alltid ”litt lenger”. Lever en servicegrad som alltid er litt høyere enn kundens forventninger.
• Sett deg i kundens situasjon og forsøk å forestille deg hvordan DU ville ønsket å bli behandlet
• Ring din kunde gjerne to ganger for mye en gang for lite og hold ALLTID hva du lover.
• Vis ekte interesse for virksomheten – by på deg selv - skap en relasjon
• Sørg for å få en tilbakemelding om hvordan leveransen har vært og kundeoppfølgingen har fungert, samt hva som kunne vært gjort annerledes/bedre.
• Ditt produkt/tjeneste er ofte en del av en verdikjede. Kan du bidra til at totalopplevelsen til kunden blir bedre hos deg enn hos konkurrenten ved å supplere leveransen med tilhørende tjenester?
• Sett krav til dine egne leverandører.
• Sørg for at kunden din alltid er orientert om fremdriften i leveransen og at kunden alltid får kontakt i alle de kommunikasjonskanaler du benytter.
• Sørg ALLTID for at de kommunikasjonskanalene du gjør tilgjengelig får samme prioritet. Kunden må fritt velge kanal og få samme service
• Mail og telefon skal ALLTID besvares. Har du kapasitetsproblemer, vær ærlig og be om litt mer tid, men svar kunden.
• Sørg for å ha et kundeoppfølgingssystem, der du kan samle informasjon om kundenes preferanser, private og yrkesmessige.
• Har du kunder som aktivt benytter sosiale medier er dette også en utmerket kanal der du kan kommunisere med dine forbindelser, gjerne da i en lukket gruppe der du selektivt setter 
agenda, deltakere og innhold.
• Du finner enkel software for kundeoppfølging mange steder. Det enkleste er ofte det beste, nemlig å benytte funksjonaliteten i MS Outlook som meget langt på vei dekker behovene for de aller fleste.

onsdag 5. oktober 2011

Hvordan bygge oprative/effektive salgskampanjer?

Bedrifter bruker store ressurser på kampanjeaktiviteter. Her er noen av mine tips: 

Ha et klart mål for kampanjen. Påse at alle har forståelse og eierskap til målet

Hva er formålet med kampanjen (Målgruppe)? (Finne nye kunder, bevare eksisterende kunder, kontakte eksisterende kunder for mersalg.)

Valg av markedskanaler

Påse at alle i organisasjonen er nøye informert og deltaktige i kampanjen. Selg kampanjen internt før dere selger den eksternt

Bygg kampanje team som oprativt skal håndtere kampanjen. Påse at alle har kompetansen som kreves for å gjennomføre kampanjen

Av og til kan det være greit å leie inn proffesjonelle kampanjeteam som er dyktige på salg/kundekontakt (Om man ikke har det internt)

Ha interne belønningssystemer for kampanjen. (Individ/avdeling)

Påse at dere evaluerer kampanje nøye etter at den er unnagjort. Ikke bare internt, men også eksternt. Hva gikk bra? Nådde vi målet? Hva gikk mindre bra? Hvordan oppfattt kundene kampanjen?

Min erfaring er at man ofte er dyktige i planleggingsfasen, men slurver mye når det kommer til den oprative gjennomføringen ut mot kunden. Sende ut markedsmateriale er vel og bra, men det hjelper ikke om man har med seg rett mennesker til å ivareta det oprative.

Hva mener du man bør fuksere på når man skal kjøre en salgskampanje?

Henning Aarsand