Viser innlegg med etiketten Forretningsutvikling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Forretningsutvikling. Vis alle innlegg

søndag 22. januar 2012

Hvordan skape nye forretningsideer?


Forretningsutvikling er et stort og omfattende tema.
Det virker som om få foretak driver med systematisk forretningsutvikling. I stedet for å jobbe strukturert med forretningsutvikling jobber man dag for dag med det, og ser først et logisk mønster i ettertid.
Jobbe med forretningsutvikling er viktigere enn noengang. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og de bedriftene som ikke tilpasser seg kommer til å bli borte. Et godt dagsaktuellt eksempel er Kodak. Det hjelper ikke med et av verdens mest kjente merkenavn om ikke forbrukerene kjøper produktene. 
Dette er typiske bransjer/nisjer som vil slite om man ikke gjør raske endringer:
  • Avishusene. Går fra papir til digitalt betalt innhold. 
  • Forlagsbransjen - e-bøker vil føre til lavere inntekter
  • Butikkene - Må tilpasse seg nettet, og gjøre butikken til et opplevelses for kundene.
  • Agentureiere - Trenden er at kjente merkevarer hopper over agenturleddet. Mer går rett i butikk, tar kontroll på netthandel, kutter marginer og utvikler støttesystmer som gir dem full kontroll på forhandlerene.
  • Reiselivsbransjen - Fra butikk til nett. Opplevelsene skapes ikke i butikkene, men på nettet.
  • Tv bransjen - Folk vil velge hva de skal se, når de vil se det og på hvilken digital plattform  de vil se det. Pc + Tv = Sant. Google og Apple er klare. Kanskje lurt å selge Tv2?
  • Distribusjon post - Mindre brevpost, mer pakkepost pga netthandel. 
  • CD og Film - Nettet tar over
  • Nettkataloger - Behovet for dem er borte. De må tenke nytt.
  • Trykkerier - Trykkerier i den formen de eksisterer idag blir borte
Dette var bare noen eksempler. De fleste må gjøre endringer i en eller annen form.
Her er noen spørsmål bedriftene bør stille seg:
  1. Når tilpasset vi organisasjonen sist? Behov for nye stillinger/roller. Avvikling av enkelte gamle roller.
  2. Bør man bygge allianser med andre foretak? Hvilken merverdi kan et samarbeid gi?
  3. Bør man tilpasse måten man jobber med salg og markedsføring. Har man tilpasset seg den nye mediehverdagen?
  4. Logistikk. Finnes det nye enklere metoder?
  5. Kundeservice - På hvilke plattformer bør man drive kundeservice?
  6. Ledelsen og styret - Har man den kompetansen man trenger? Eller har man den kompetansen som man tidligere trengte?
  7. Hvordan ser forretningen ut hvis man endrer organisasjonen radikalt og bygger en helt ny organisasjonsstruktur?
  8. Må man sitte på egen salgs- regnskapsorganisasjon, eller kan outsourching være et alternativ?
Hvilke bransjer tror du at vil møte de største utfordingene fremover?
henningaarsand.com

torsdag 5. januar 2012

Hva skal dere leve av fremover?


«Det dere lever av idag er ikke nødvendigvis det dere vil leve av imorgen»
Hva gjør dere så for å tilpasse dere det forbrukerene ønsker å kjøpe i fremtiden?
Man har sett mange eksempler de siste årene på bedrifter som ikke følger med på utviklingen. 
Det mest aktuelle gigant selskapet som nå er på randen av konkurs er Kodak. (Se artikkel fra Wall Street Journal http://on.wsj.com/xc50ny)
Kodak er et typisk eksempel på et selskap som ikke har tatt forbrukerene sine endrede behov/ønsker seriøst. Hvem kjøper film idag? Ytterst få. Man kan så spørre seg hvordan et selskap med så høyt kompetente mennesker ikke har sett denne utviklingen tidligere, og gjennomført nødvendige tiltak. 
Et annet eksempel er tyggegummi merket «TOY». Jeg vet faktisk ikke om man finner det i butikkene i det heletatt lengre. Uansett var/er utfordringen til «TOY» at det er sukker i tyggegummien, og det ville ikke forbrukerene ha lengre. 
Her er mine refleksjoner rundt hva bedrifter bør fokusere på fremover:
  1. Se hyppigere inn i «Krystallkulen». Utviklingen går raskere idag enn tidligere
  2. Lytt til markedet! Ikke bare les dagsaktuelle tall, men innvolvere markedet. Det er til syvende og sist de som vil kjøpe, eventuellt ikke kjøpe produktene/tjenestene deres fremover. 
  3. Går salget ned er ikke nødvendigvis eksplosiv markedsføring løsningen. Gir liten langsiktig effekt å markedsføre noe ikke forbrukerene vil ha.
  4. Foreta nødvendige endringer i tide. Selv om det går utover kortsiktig inntjening.
  5. Sitter dere på et agentur, så påse at dere utvikler en forretningsløsning som gjør at merkevaren ikke tar over salget selv. Skap merverdi! Bygg databaser. Trenden er klar. Merkevarene gjør/kommer til å utvikle egen global netthandel, og sende varene rett ut i butikk. Kombinert tar de kontroll over markedsaktivitene. Påse at dere har kontroll på forhandlerene.
  6. Gå igjennom egen organisasjon. Behov for nye roller vil oppstå, og noen gamle roller vil være overflødige.
Hvilke bransjer tror dere vil måtte gå igjennom de største endringene fremover?

mandag 2. januar 2012

Er bedriften deres klar for 2012?


Nytt år, nye muligheter!
Vi går inn i et år som de fleste spår at vil bli tøfft!
2012 blir året hvor mange bedrifter vil måtte innse at måten man jobber med salg og markedsføring har endret seg, og foreta nødvendig kursendring.
Her er noen av mine tanker for 2012:
  • Mål alle ledd i organisasjon. Ikke bare kvantitativt, men også kvalitativt. Mennesker liker å bli stillt krav til. Jobber alle etter mål i deres bedrift?
  • Ha kunden i fokus i ALLE ledd i organisasjonen. Har dere det? Eller tror dere at dere har det?
  • Følg opp de ansatte enda tettere. En medarbeidersamtale i året er defintivt for lite. Hvor ofte prater du med dine ansatte?
  • Innse at dere MÅ delta i sosiale medier i en eller annen form. Har dere integrert sosiale medier med eksisterende salgs- og markedsstrategi?
  • Når gikk dere sist igjennom stillingsinstruksene? Gå igjennom dem. Tilpass dem. Mye har endret seg. Hvor ofte går dere igjennom arbeidsoppgavene til de ansatte?
  • Samkjør eksisterende markedsaktiviteter med oprative tiltak. Kombinasjonen av sosiale medier, gamle medier og oprative kampanjer hos den enkelte bedrift vil være en stor suksess faktor. De som vil lykkes best er de som greier å flytte folk fra den digitaleplattformen til fysiske møter. Hvordan jobber dere oprativt med markedsaktivitetene deres? 
  • Fjern «rå» selgerene. Negativ omtale vil spre seg enda raskere i og med at ting går i sanntid. Har dere råd til å ha en som ødelegger omdømmet deres?
  • Fjern lite oprative markedsmennesker. Ansett mennesker som har faglig tyngde kombinert med at de liker kundekontakt.  Når var markedssjefen din siste ute hos kundene?
  • Samkjøre salgs- og markedsplanen deres! Gjør dere det? Eller tror dere at dere gjør det?
  • Informere bedriftens ansatte enda mer og oftere. Mennesker liker å bli innvolvert. Hvor ofte og hvordan gir du medarbeiderene dine informasjon?
  • Vær ærlige med dere selv! Vil dere leve av det dere gjør idag 2, 5, 10 år frem i tid?
  • Dyrk deres ansatte. Digitale nyvinninger kan IKKE erstatte mennesker. De kan kun forenkle og forbedre. Hva gjør dere for å ta vare på de ansatte?
  • Landegrensene viskes ut. Har dere en plan for hvordan dere skal håndtere konkurranse fra globale aktører?
  • Handlemønstrene til kundene endrer seg. Netthandelen kommer til å ta yttligere av. Den største utviklingen vil komme på den mobile plattformen. Hvordan ser nettsidene deres ut når dere logger dere på via mobiltelefonen?
  • Lag nettsider som er tilpasset andre digitale plattformer enn pc og mac. Er nettsidene deres tilpasset lesebrett og mobiltelefoner?
  • Legg ut nytt innhold på nettsidene hyppig. Hvor ofte oppdaterer dere nettsidene med ny informasjon?
  • Bruk mediebyråene og reklamebyråene anderledes. Ikke sett bort dialogen med kundene deres til eksterne. Ta kontrollen selv! Bruk dem derimot til å utvikle innhold, og som sparringspartnere.
  • Eksponer samarbeidspartnerene deres. Finn nye. Lag felles strategier. Ikke bare legg dem ut på nettsiden deres, men la de få presentere seg. Lag vinn vinn samarbeidsavtaler. Har dere gode samarbeidsavtaler idag? Eller kun gode samarbeidsavtaler på papiret?
Noen tanker. Hva tror dere?