Viser innlegg med etiketten some. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten some. Vis alle innlegg

tirsdag 25. mars 2014

Grunder? Her finner du noen tips.



Oppfølging og pleie av kundene kan for mange synes som en selvfølge. Likevel er det akkurat her mange bedrifter, både grûndere og modne virksomheter, bommer – og det på de mest ”banale” områder.
De fleste bedrifter er i en situasjon der man ikke er alene på markedet. For å få solgt produktet/tjenesten og ikke minst oppnå gjensalg, er måten du følger opp og pleier dine kunder på, helt avgjørende.

Dessverre er erfaringen at jo større virksomheten blir, jo vanskeligere er det å ”stokke bena”. Som leder/eier av en liten nystartet bedrift har du alle muligheter til å vise frem et nivå på kundeoppfølging og beslutningsmyndighet som faktisk vil kunne gi deg et fortrinn. Her er noen tips:

• ”Selg deg selv.” Tror ikke du på virksomheten din, vil ingen andre gjøre det heller!
• Strekk deg alltid ”litt lenger”. Lever en servicegrad som alltid er litt høyere enn kundens forventninger.
• Sett deg i kundens situasjon og forsøk å forestille deg hvordan DU ville ønsket å bli behandlet
• Ring din kunde gjerne to ganger for mye en gang for lite og hold ALLTID hva du lover.
• Vis ekte interesse for virksomheten – by på deg selv - skap en relasjon
• Sørg for å få en tilbakemelding om hvordan leveransen har vært og kundeoppfølgingen har fungert, samt hva som kunne vært gjort annerledes/bedre.
• Ditt produkt/tjeneste er ofte en del av en verdikjede. Kan du bidra til at totalopplevelsen til kunden blir bedre hos deg enn hos konkurrenten ved å supplere leveransen med tilhørende tjenester?
• Sett krav til dine egne leverandører.
• Sørg for at kunden din alltid er orientert om fremdriften i leveransen og at kunden alltid får kontakt i alle de kommunikasjonskanaler du benytter.
• Sørg ALLTID for at de kommunikasjonskanalene du gjør tilgjengelig får samme prioritet. Kunden må fritt velge kanal og få samme service
• Mail og telefon skal ALLTID besvares. Har du kapasitetsproblemer, vær ærlig og be om litt mer tid, men svar kunden.
• Sørg for å ha et kundeoppfølgingssystem, der du kan samle informasjon om kundenes preferanser, private og yrkesmessige.
• Har du kunder som aktivt benytter sosiale medier er dette også en utmerket kanal der du kan kommunisere med dine forbindelser, gjerne da i en lukket gruppe der du selektivt setter 
agenda, deltakere og innhold.
• Du finner enkel software for kundeoppfølging mange steder. Det enkleste er ofte det beste, nemlig å benytte funksjonaliteten i MS Outlook som meget langt på vei dekker behovene for de aller fleste.

onsdag 21. desember 2011

Hvordan vil sosiale medier påvirke måten man selger?


At sosiale medier påvirker måten man kjøper og selger produkter og tjenester er det ingen tvil om. Vi er bare i startfasen på noe ingen vet hvor vil ende. 
Underveis dukker det opp en rekke muligheter. Før dere kaster dere over mulighetene så påse at dere har en gjennomtenkt og målrettet plan som står i stil med selskapets strategi.
For selgere er egentlig ikke sosiale medier noe nytt. Det er bare en ny plattform å skape dialog på. Salg via møter, telefoner, mail eller andre kanaler vil ikke bli borte. De vil bare suppleres. 
Eksempel:
Se for deg at du driver en klesbutikk. Kundene kommer inn i butikken din. Handler klær å går ut igjen. I det kunden går ut av butikken har du lite informasjon om denne kunden. 
Sosiale medier kan hjelpe dere med å opprettholde kontakten selv etter at kunden har gått ut av butikken.
Kombinasjonen av oprativ aktivitet i butikken og en sosial kanal for dialog i ettertid er nøkkelen.
Hvordan nyttigjør du deg av sosiale medier for å selge mer, og hva gjør du for å holde dialogen med kunden etter at han har kjøpt?
/Henning

tirsdag 20. desember 2011

Sosiale medier 2012. Mine tanker.


Vi nærmer oss 2012. Det er på tide å gjøre opp «regnskap» for 2011, og samtidig gjøre seg noen tanker om hvordan 2012 kommer til å utarte seg. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og det meste skjer i sanntid. 
Tøffere tider fører til at bedriftene stiller enda større krav til ROI. Man bruker ikke lenger penger på markedsaktiviteter som «kanskje» kan gi resultater.
For de som følger meg så har jeg vært ganske klar på at den «gamle» markedsføreren som ikke vil jobbe med salg, og ikke liker kundekontakt vil bli borte.  Man er avhengig av å ansette markedsførere som skjønner viktigheten av oprative aktivitet/forståelse i kombinasjon med å nyttiggjøre seg av nye og gamle markedskanaler. 
Kombinert med det vil «kamikaze selgerene» som ødelegger bedriftens gode omdømme forsvinne. 
Bedriftene har rett og slett ikke råd til å ha uoprative markeds- og salgsansatte som ikke forsvarer selskapets verdier, normer og krav til inntjening.
Her er mine spådommer for sosiale medier i 2012:
  1. Mobiltelefonen blir den viktigste sosiale plattformen i 2012. 
  2. Sosiale medier vil bli integrert i enda flere bedrifters markedsmix
  3. De bedriftene som integrerer sosiale medier best i alle ledd i organisasjonen vil bli vinnerene!
  4. Kombinasjonen av oprative kampanjer+sosiale medier vil bli enda viktigere. En god mulighet for bedriftene til å skape en plattform for dialog med eksisterende og potensielle kunder.
  5. Flere sosiale tjenester vil gå i sanntid
  6. Sosiale medier vil influere på bedriftens salgsaktiviteter
  7. Sosiale reklame på mobilen vil utvikle seg kraftig
  8. Alle kjente merkevarer som ikke har integrert eksisterende nettsider med sosiale medier vil gjøre det. 
  9. Fokus på innhold på både nettsider og sosiale medier vil bli satt enda mer i fokus
  10. Mediebyråene sin rolle vil endre seg. Store tunge mediebyråer vil møte enda tøffere konkurranse fra innovative små byråer. Når kommer første apllikasjon/side som tar over deler av mediebyråene sin rolle? 2012?2013?
  11. Sosial handel vil utvikle seg raskt
  12. Bedre sosiale og mer relevante søk
  13. Markedsplaner uten sosiale aktiviteter vil høre til sjeldenheten. En større del av bedriftens budsjetter vil settes av til sosiale medier
  14. Flere nettsider vil tilpasses enda bedre til nettbrett og mobiler
  15. Sosiale spill vil fortsette suksessen
  16. Flere tjenester vil henges på sosiale medier som Facebook: Film, musikk, video, spill, nyhetstjenester (Sosial Huffington post?) osv
  17. Lokasjonsbaserte tjenester vil du finne overalt
  18. Nyhetene blir enda mer sosiale. (Enda mer delbare)
  19. Sosiale medier vil/bør føre til endrede stillingsbeskrivelser
  20. Året hvor lederen innser at man må overvåke og delta i sosiale medier
  21. Retailbransjen vil se nytten av oprative aktiviteter knyttet til sosiale medier
  22. Agenturholdere for store kjente brands blir nødt til å skape sosial merverdi for kunder, forhandlere og «brandet». Snakk om tid før merkevarene hopper over agenturleddet om man ikke skaper merverdi.
  23. Folk vil bli enda mer selektive iforhold til hva man vil dele med nettverket sitt på sosiale medier
Henning

www.henningaarsand.com
Hva tror dere?

fredag 4. november 2011

Sosiale medier er supert for dialog, men hvordan er dialogen med kundene deres idag?


Det finnes mange digitale kanaler. Idag er det stor fokus på forskjellige sosiale kanaler for å komme i dialog med eksisterende og potensielle kunder. Det ligger uante muligheter i sosiale medier, og vi er kun i «startgropen».
Derfor er det ekstra viktig å posisjonere seg NÅ! Med å posisjonere seg mener jeg ikke å legge ut selskapet deres i alle mulige sosiale/digitale kanaler, men å begynne å jobbe enda tettere med kundene deres i det daglig. Resultatet av hvor fornøyde/lite fornøyde kundene deres er vil fort gjenspeile seg den dagen dere blir å finne i forskjellige sosiale kanaler.
Her er noen ting man bør tenke igjennom:
  1. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Hvordan ønsker dere at de skal innvolveres?
  2. Hvor mange kontaktpunkter har dere med kundene idag? Hvor mange kontaktpunkter ønsker dere å ha med kundene?
  3. Hvor ofte ringer dere, møter dere eller sender dere ut informasjon til kundene deres
  4. Vet dere hvordan kundene deres oppfatter dere? Eller tror dere bare at dere vet det?
  5. Databasene/crm ´en deres.. Benyttes det til å innby til dialog? Kanskje på tide?
  6. Ryktet deres. Positivt? Negativt? Det eneste som er sikkert er at om dere har et negativt renomme, så tak i det nå. Det vil spre seg enda raskere fremover. 
  7. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Tar dere tilbakemeldinger på produkter og tjenester seriøst, og ikke minst viser dere ved handling at dere gjør det?
  8. Hvordan oppfatter markedet dere? Er det langt mellom hvordan kunden oppfatter dere, og ønsket oppfattelse, så er det kanskje tid for en justering?
Negative omtale vil spre seg enda raskere fremover, kundene/markedet vil få enda større makt og bedriften må ta markedets tilbakemeldinger enda mer seriøst. Lag en plan for hvordan dere skal håndtere kriser, hvordan dere vil oppfattes og påse at hvert enkelt individ i organisasjonen forstår viktigheten av å følge retningslinjene.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

søndag 9. oktober 2011

Sier Facebook «Hopp», så «Hopp»!

Jeg har fått endel spørsmål angående Facebook sine hyppige endringer av siden. 
For oss som har vært med fra starten, så er det eneste som er sikkert med Facebook er at de kommer til å endre sidene like hyppig fremover. 
De er helt avhengig av å legge på flere tjenester på sidene for å holde brukerene på Facebook sin plattform enda lengre og oftere.
For de som profilerer bedriften sin på Facebook vil jeg anbefale følgende:
  1. Følg alltid Facebook sine rettningslinjer. Det kan koste dere «siden» deres om dere ikke gjør det.
  2. Man kan finne på endel kreative markedsstunt på Facebook innenfor hva som er lov, men jeg vil anbefale at dere følger Facebook sine tanker rundt hvordan bedrifter skal profilere seg på Facebook. Enten via å opprette en side eller betale for målrettet markedsføring. Gjør dere ikke det kan dere forvente dere endel skuffelser etterhvert som de gjør endringer.
  3. Facebook er det største sosiale mediet idag. Mitt tips er allikvel å spre dere på andre sosiale plattformer. Det eneste som er sikkert er at ting endrer seg!
«Sier Facebook hopp, så hopp» 
If you cant beat them, join them»
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

tirsdag 9. august 2011