Viser innlegg med etiketten Coaching. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Coaching. Vis alle innlegg

fredag 9. desember 2011

Når ba du sist om tilbakemeldinger?


Når var sist gang du ba om tilbakemeldinger? Kanskje det er på tide? 
Tilbakemeldinger er ofte nøkkelen til utvikling.
En annen utfordring er de som ber om tilbakemeldinger, og kun får svaret: «Bra jobbet. Dette fikset du bra»  Hvilken verdi har en slik tilbakemelding? Null og niks!
Ønsker du å utvikle deg personlig og ikke minst proffesjonellt må du trene på å kommunisere. Første steg er å aktivt søke etter meningsfulle tilbakemeldinger. Det får du kun ved å stille rett spørsmål. Et eksempel kan være at du spør om en konkret ting.(Eksempel: Hva gjorde at jeg formidlet kunnskap og tillit? Ikke bare spør «Fortell meg hva du syntes?»)
Be kun tilbakemelding på et omeråde av gangen. Spør du om for mange teamer på likt er det lett at du overser essensen i spørsmålet ditt.
Tips:
  • Be om tilbakemeldinger på et tema avgangen
  • Påse at mottager forstår spørsmålet ditt
  • Vær åpen for tilbakemeldinger. Selvom du ikke er enig i tilbakemeldingen, så takk for tilbakemeldingen
Etter at du har fått tilnbakemelding, så bør du vurdere dette:
  • Hvordan stemte tilbakemeldingen med ditt syn på saken?
  • Hva vil du endre?
  • Hva har du lært om deg selv?
  • Hvordan følte du deg når du mottok tilbakemeldingen?
  • Hvordan responderte du?
Hvorfor er så tilbakemeldinger så viktig?
  • Synliggjør styrkene og svakhetene dine
  • Gir deg mulighet til å endre deg
  • Tilbakemeldinger får deg til å se ting som er vanskelig for deg selv å få øye på
  • Gode tilbakemeldinger gir motivasjon og styrke til å gjøre en enda bedre jobb
  • Tilbakmeldinger bygger gode forhold. Viser din oppriktige interesse for å utvikle deg.
Det er ditt ansvar å be om tilbakemeldinger! Ikke sitt å vent på tilbakemeldinger, men ta ansvar for din egen utvikling.
Hvilke teknikker bruker du for å få tilbakemeldinger?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040

lørdag 8. oktober 2011

Livet er i kontinuerlig forandring..


Livet er i kontinuerlig forandring. Vi rører oss i forskjellig sirkler/spiraler. Noen er nøytrale, mens andre er onde. Når vi har en bra dag eller uke virker det som regel som at ALT går bra. Når vi har en dårlig dag/uke føler vi det  som ofte som om alt går i mot en..


Vi snakker ofte om at det som skjer er flaks eller uflaks.  Flaks eller uflaks står som symboler for en måte å tenke på hvor livet gir og tar. På en måte er det sånn for alle, på en annen måte handler det vel så mye om hvordan vi ser på ting.

Ett eksempel kan være en som har hatt en problematisk barndom. ”Noen ser på det på det som: ”Hvordan de ble rammet av det”, mens andre : ” Hva lærte jeg av det” Det høres ut som en ”banal forskjell, men det er det ikke.

Om vi fokuserer på hva den onde spiralen, uturen eller hva  vår ”problematiske” barndom lærer oss, så blir man sterkere og klokere med tiden. Om man fokuserer på hva man har blitt utsatt for er risikoen stor for at man går inn i en ”offer rolle”. (Bitterhet, fortvilelse og livsangst)

Tips:
 Gjør en ting annerledes!  Når vi gjør noe annerledes, så skaper det andre følelser. Det bryter den onde spiralen. Du kan også se på det som er tyngst i livet og se hva det lærer deg. Du kan også gjøre noe konkret, fysisk annerledes. Prate med nye mennesker, besøk ett treningsstudio, gå på kino alene o.l