Vi nærmer oss 2012. Det er på tide å gjøre opp «regnskap» for 2011, og samtidig gjøre seg noen tanker om hvordan 2012 kommer til å utarte seg. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og det meste skjer i sanntid.
Tøffere tider fører til at bedriftene stiller enda større krav til ROI. Man bruker ikke lenger penger på markedsaktiviteter som «kanskje» kan gi resultater.
Kombinert med det vil «kamikaze selgerene» som ødelegger bedriftens gode omdømme forsvinne.
Bedriftene har rett og slett ikke råd til å ha uoprative markeds- og salgsansatte som ikke forsvarer selskapets verdier, normer og krav til inntjening.
Her er mine spådommer for sosiale medier i 2012:
- Mobiltelefonen blir den viktigste sosiale plattformen i 2012.
- Sosiale medier vil bli integrert i enda flere bedrifters markedsmix
- De bedriftene som integrerer sosiale medier best i alle ledd i organisasjonen vil bli vinnerene!
- Kombinasjonen av oprative kampanjer+sosiale medier vil bli enda viktigere. En god mulighet for bedriftene til å skape en plattform for dialog med eksisterende og potensielle kunder.
- Flere sosiale tjenester vil gå i sanntid
- Sosiale medier vil influere på bedriftens salgsaktiviteter
- Sosiale reklame på mobilen vil utvikle seg kraftig
- Alle kjente merkevarer som ikke har integrert eksisterende nettsider med sosiale medier vil gjøre det.
- Fokus på innhold på både nettsider og sosiale medier vil bli satt enda mer i fokus
- Mediebyråene sin rolle vil endre seg. Store tunge mediebyråer vil møte enda tøffere konkurranse fra innovative små byråer. Når kommer første apllikasjon/side som tar over deler av mediebyråene sin rolle? 2012?2013?
- Sosial handel vil utvikle seg raskt
- Bedre sosiale og mer relevante søk
- Markedsplaner uten sosiale aktiviteter vil høre til sjeldenheten. En større del av bedriftens budsjetter vil settes av til sosiale medier
- Flere nettsider vil tilpasses enda bedre til nettbrett og mobiler
- Sosiale spill vil fortsette suksessen
- Flere tjenester vil henges på sosiale medier som Facebook: Film, musikk, video, spill, nyhetstjenester (Sosial Huffington post?) osv
- Lokasjonsbaserte tjenester vil du finne overalt
- Nyhetene blir enda mer sosiale. (Enda mer delbare)
- Sosiale medier vil/bør føre til endrede stillingsbeskrivelser
- Året hvor lederen innser at man må overvåke og delta i sosiale medier
- Retailbransjen vil se nytten av oprative aktiviteter knyttet til sosiale medier
- Agenturholdere for store kjente brands blir nødt til å skape sosial merverdi for kunder, forhandlere og «brandet». Snakk om tid før merkevarene hopper over agenturleddet om man ikke skaper merverdi.
- Folk vil bli enda mer selektive iforhold til hva man vil dele med nettverket sitt på sosiale medier
Henning
www.henningaarsand.com
Hva tror dere?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar