«Det dere lever av idag er ikke nødvendigvis det dere vil leve av imorgen»
Hva gjør dere så for å tilpasse dere det forbrukerene ønsker å kjøpe i fremtiden?
Man har sett mange eksempler de siste årene på bedrifter som ikke følger med på utviklingen.
Det mest aktuelle gigant selskapet som nå er på randen av konkurs er Kodak. (Se artikkel fra Wall Street Journal http://on.wsj.com/xc50ny)
Kodak er et typisk eksempel på et selskap som ikke har tatt forbrukerene sine endrede behov/ønsker seriøst. Hvem kjøper film idag? Ytterst få. Man kan så spørre seg hvordan et selskap med så høyt kompetente mennesker ikke har sett denne utviklingen tidligere, og gjennomført nødvendige tiltak.
Et annet eksempel er tyggegummi merket «TOY». Jeg vet faktisk ikke om man finner det i butikkene i det heletatt lengre. Uansett var/er utfordringen til «TOY» at det er sukker i tyggegummien, og det ville ikke forbrukerene ha lengre.
Her er mine refleksjoner rundt hva bedrifter bør fokusere på fremover:
- Se hyppigere inn i «Krystallkulen». Utviklingen går raskere idag enn tidligere
- Lytt til markedet! Ikke bare les dagsaktuelle tall, men innvolvere markedet. Det er til syvende og sist de som vil kjøpe, eventuellt ikke kjøpe produktene/tjenestene deres fremover.
- Går salget ned er ikke nødvendigvis eksplosiv markedsføring løsningen. Gir liten langsiktig effekt å markedsføre noe ikke forbrukerene vil ha.
- Foreta nødvendige endringer i tide. Selv om det går utover kortsiktig inntjening.
- Sitter dere på et agentur, så påse at dere utvikler en forretningsløsning som gjør at merkevaren ikke tar over salget selv. Skap merverdi! Bygg databaser. Trenden er klar. Merkevarene gjør/kommer til å utvikle egen global netthandel, og sende varene rett ut i butikk. Kombinert tar de kontroll over markedsaktivitene. Påse at dere har kontroll på forhandlerene.
- Gå igjennom egen organisasjon. Behov for nye roller vil oppstå, og noen gamle roller vil være overflødige.
Hvilke bransjer tror dere vil måtte gå igjennom de største endringene fremover?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar