onsdag 9. mars 2011

Ledelse - Eksempler på bedrifter som har opplevd ekstrem vekst

«Med inspriasjon fra Professor Jean Claude Larreche Del 2»
Professor Larreche kom med en rekke god eksempler på hvordan bedrifter har greid å skape ekstrem vekst. Her er yttligere to eksempler på hvordan:
Nintendo Wii
Når Nintendo skulle utvikle data/tv spill ønsket de å skape noe mer ut av produktet. De tenkte som så at data spill er usosialt. De lette derfor etter måter man kunne gjøre spill sosialt.
Det første de gjorde var å tilrettelgge spillene for TV. De la det også opp slik at det fasinerer flere enn den som spiller. Spillet engasjerer nesten mer de som ser på enn den som spiller. Spillene ble så tilrettelagt for at det skulle kunne brukes for familien samlet. (sosialt) De greide å skape en opplevelse rundt produktet.
De produserte også spillet Wii Fit. Spillet fasinerte mange ved at itillegg til at man syntes spillet var artig, så gikk man også ned i vekt. Det aktiverte kundene på en positiv og sunn måte. Ikke bare ble man mentalt friskere, men også fysisk friskere. I kampanjen brukte de ikke super perfekte mennesker, men vanlig mennesker slik at folk kunne kjenne seg igjen i reklamen, og skape eierskap til produktet. Reklamen vekket folks følelser!
Et annet eksempel på en bedrift som greide å skape ekstrem vekst er Alcoa Packaging. De produsert primært aluminium til brus/øl bokser. Salget gikk ned, og de begynte å evaluere hvordan de kunne påvirke salget av bokser. 
De tok kontakt med kunder i butikken som kjøpte bokser (øl/brus) Spurte om de kunne få være med hjem for å observere hva som skjedde når boksene ble satt i kjøleskapet. Hva skjedde? Boksene ble stående ytterst i kjøleskapet. Etterhvert som forbrukeren kjøpte flere varer ble boksene dyttet bakover i skapet noe som førte til at de ikk drakk like mye (brus/øl).
De utviklet så en fridge pack. Hver gang du kikket inn i kjøleskapet ble du utsatt for markedsføring. Se bildet:
De ga Coca Cola enerett på produktet i 1 år (USA). Hva skjedde? Salget på Cola bokser steg med 18% på 12 mnd. Alcoa Packaging fikk en enorm vekst fordi de hadde patentert produktet. 
For flere eksempler fra Professor Jean Claude Larreche sin presentasjon gå inn på: http://bit.ly/fNCtwB 
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar