En av arbeidsoppgavene til en selger er naturlig nok å sende ut tilbud til potensielle kunder du har vært i møte med, ringt til, møtt på en messe eller lignende, men sender du for mange tilbud?
Utvikle tilbud tar tid. Ofte er tilbud en måte for kunden å bli kvitt deg. Har du hørt kunden si: - Send meg noe på det... Send meg et tilbud så tar jeg en kikk på det..
Be om tilbud, er ofte en god måte å bli kvitt deg på! Har du fått god kjemi med kunden, men ikke fått frem nytteverdien godt nok, så så vil kunden i mange tilfeller be deg om å sende deg «noe på det». Dette er en enkel måte å si «nei» til deg på.
Jeg sier ikke med dette at du ikke skal sende tilbud, men ikke kast bort tiden din på å sende ut for mange tilbud. Prøv å finne ut hvorfor kunden ønsker at du skal sende han tilbud. Så langt det lar seg gjøre, så prøv å finne ut hvorfor kunden absolutt må ha ett tilbud. Har du vært uklar? Har du fått frem nytteverdien? Har du funnet behovene til kunden? Gir du deg for lett?Har kunden gitt deg aksepter? Har du skapt og fått frem hvilke muligheter produktet/tjenesten gir kunden?
Hvilken hitrate har du på tilbudene du sender ut? Hva er dine erfaringer?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Har tidligere vært med å jobbe på en webbasert applikasjon for tilbudsgenerering som heter NM Quote (http://www.nmquote.no/)
SvarSlettFungerer slik at man setter opp maler for tilbud som raskt kan tilpasses forskjellige kunders behov.
Flott:)
SvarSlett